Sivustolla 143 vierailijaa

30.04.2020

Miten kulkee?

Yamarineja ajaa yleensä mielikseen, eikä 60 DC tee poikkeusta. Edeltäjään nähden 60 DC:n ajettavuudessa on tapahtunut selvää henkistä kasvua, sillä ajotuntuma on seesteisempi. 60 DC ei ole etenkään ylätrimmillä niin eloisan sporttinen ajettava kuin saman tehoinen 59 DC. Sen sijaan tuntumassa korostuu mukavuus ja ajamisen helppous.

60 DC kulkee liukunopeuksilla korostuneen vakaasti. Perä istuu negatiivisten palteiden varassa tukevasti vedessä huippunopeudellakin. Trimmaustuntuma on hyvin perinteinen eli moottorin ylöstrimmaaminen lyhentää vesilinjaa ja kulkuvastusta, mutta vaikuttaa kulkuasentoon lähinnä vain keulan osalta.

Muuttuvakulmaisen v-rungon keularanka on pysty ja keulan muoto suhteellisen terävä, joten vasta-aallokkoon löytyy alatrimmillä kelpo kulkumukavuus. Myötäisessä menee odotetun mukavasti, ja vauhtivaroja hyödyntämällä löytyy jo ripaus sporttisuuttakin.

Sivuvastainen lennättää tulilasille satunnaisia roiskeita, mutta muute kulkumukavuus ja suuntavakaus säilyy hyvänä. Sivumyötäisessä aallon harjan ylitys saa toisinaan aikaan pienen kiertoliikkeen.

Kaarrokset sujuvat mallikkaasti ja ilman yllätyksiä. Potkurin ja rungon pito on hyvä ja kallistuminen liukunopeuksilla maltillista.

Vaikka 60 DC painaa 170 kiloa edeltäjäänsä enemmän ja konetehot ovat ennallaan, ei suorituskyvystä tarvitse uuden runkomuodon ansiosta tinkiä. Liki 38 solmun huiput 115 hevosvoiman teholla on kelpo saldo.

Liukunopeusalue on laaja, sillä 60 DC asettuu käyttökelpoiseen kulkuasentoon jo 15–16 solmun nopeudessa. Taloudellisimmillaan meripeninkulman pääsee 0,7 litralla 18–23 solmun alueella. Desilitra lisää, ja käytettävissä on jo 16–32 solmun alue. Kovin paljon enemmän ei saa menemäänkään, sillä liukukynnyksellä kulutus on 1,2 litraa ja huippunopeudella 1,1 litraa meripeninkulmalla.

Alle 25 solmun nopeuksissa melutaso on kohtuullisesti 80 desibelissä tai alle. Noin 5 000 r/min käyntinopeudella Yamahan 115-hevosvoimaisen koneen äänensävy muuttuu selvästi karkeammaksi, ja parhaita suoritusarvoja hakiessa myös moottorin ylöstrimmaaminen lisää selvästi desibelejä pakoäänien päästessä valloille.

Kuskin paikalla viihtyy hyvin, vaikka penkin istumakorkeus on varsin matala. Kojelaudan alla on kuitenkin hyvin jalkatilaa ja kookas jalkatuki, mikä ajoasennosta varsin henkilöautomaisen. Ergonomia on siinä määrin onnistunutta, ettei oikein mikään jää vaivaamaan. Toivelistalle jää oikeastaan vain kaasukäden kyynärtuki.


Kuvat

Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/mpk dB(A) r/min
2,3 0,6 55 700 (tyhjäkäynti)
3,4 0,5 58 1 000
5,0 0,7 64 1 500
6,2 0,9 68 2 000
7,2 1,2 72 2 500
10,1 1,2 75 3 000
17,9 0,7 77 3 500
22,9 0,7 80 4 000
27,1 0,8 81 4 500
30,6 0,8 87 5 000
35,2 0,9 87 5 500
37,8 1,1 88 5 900 (wot)

> Yamarin 60 DC + Yamaha F115 BETX

> Potkuri 19", moottorin asennuskorkeus #2

> Kuorma 2 henk. + 50 % polttoainetta

> Tuuli 4 m/s, aallonkorkeus alle 20 cm