Mercury on kerännyt viime vuodet otsikoita ja vallannut markkinoita uuden sukupolven 175–600-hevosvoimaisilla V6-, V8-, V10- ja V12-moottoreillaan, mutta malliston pienemmässäkin päässä tapahtuu. Esimerkkinä siitä on uudelleen suunnitellut F8- ja F9.9-mallit.

Merkittävin tekninen muutos edeltäjiin on kaasuttimien korvaaminen sähköisellä polttoaineensuihkutuksella. EFI-tekniikan ja muiden parannusten ansiosta uudet F8- ja F9.9-mallit kuluttavat Mercuryn mukaan jopa 27 prosenttia vähemmän bensiiniä kuin aiemmat vastaavan tehoiset kaasutinmallit. 

EFI-tekniikka myös helpottaa käynnistystä kaikissa olosuhteissa. Valittavana on sekä käsi- että sähkökäynnisteisiä versioita. Moottorien ylläpito on helppoa, sillä EFI-tekniikan ansiosta öljynsuodatinta ei tarvitse vaihtaa, nokka-akseli on huoltovapaa eikä moottori tarvitse venttiilivälyksien säätöä koko käyttöikänä.

F9.9 EFI on saatavissa kahva- tai kaukohallintaohjauksella sekä manuaalisella tai hydraulisella kipillä varustettuna. Kahvaohjaus on helppokäyttöinen – vaihteita, kaasua, ohjausta, manuaalista kallistusta ja moottorin sammutuspainiketta voi kaikkia hallita yhdellä kädellä.

Vakioversioiden lisäksi F9.9-mallistoon kuuluvat erityisesti himokalastajille suunniteltu nelilapaisella potkurilla varustettu F9.9 EFI ProKicker -malli sekä kovaa kulutusta kestävät CT-mallit, joissa on Command Thrust -vaihteisto sekä hydraulinen sähkökippi vakiovarusteina. 

Uudet F8 EFI ja F9.9 EFI saadaan Suomessa myyntiin heinäkuussa. Suositushinnat alkavat lyhyt- tai pitkärikisen ja käsikäynnisteisen F8 EFI:n 2 599 eurosta. Sähkökäynnisteisenä samat F8-versiot maksavat 3 107 euroa, mutta valtaosa päätynee hankkimaan tehokkaamman F9.9 EFI:n, jonka hinta on sama 3 107 euroa. Muiden F9.9 -mallien hintahaitari alkaa käsin käynnistettävän F9.9 EFI MH:n 2 725 eurosta ja päättyy sähkökäynnistyksellä ja sähkötrimmillä varustetun F9.9 EFI ELPT CT:n 4 578 euroon.

www.mercurymarine.com