Uudet Mercury Racing 150R ja 200R -perämoottorit rakentuvat samalle 3,4-litraiselle V6-rakenteelle kuin Mercuryn vakiomalliston FourStroke 175, 200 ja 225 V6 sekä Pro XS 175 V6 -mallit. Mercury Racing 150R tuo V6-moottorin suorituskyvyn, hiljaisuuden ja käynnin tasaisuuden 150 hevosvoiman teholuokkaan, jossa Mercury on entuudestaan edustettuna iskutilavuudeltaan kolmilitraisilla ja nelisylinterisillä FourStroke 150 ja Pro XS 150 -malleilla.

Suorituskyvyn osalta 150R ja 200R on kehitetty tarjoamaan etenkin erinomaisen kiihtyvyyden. Taustalla on Transient Spark -tekniikka, joka säätää sytytyksen ajoitusta elektronisesti tarpeen mukaan, mikä tuottaa lisävääntöä ja parantaa kaasuun reagoivuutta. Polttoainetalous on optimoitu ARO-laihaseostekniikalla. Myös R-malleissa on mukana tehokas 85 ampeerin laturi ruokkimaan yhä kasvussa olevaa veneiden elektroniikka-armadaa. 

Mercury Marinen nykyisistä 150-hevosvoimaisista malleista poiketen, mutta muiden V6-mallien tavoin 150R:ssä on sähköinen DTS-kaukohallintalaite, joka tekee vaihteensiirrosta ja kaasunhallinnasta kevyttä ja tarkkaa.

Mercury Racing 150R on saatavana L tai XL rikipituudella, mustana tai valkoisena ja vastakiertomallina. Sen hinta osuu nelisylinterisen F150 Pro XS:n ja F175 V6 DTS:n väliin, mikä tarkoittaa hintojen alkavan alle 23 500 eurosta. Valkoinen väri nostaa hintaa noin tonnilla.

Erikoisperät

200R-valikoima on suppeampi ja moottori on suunnattu 150R-mallia enemmän urheilullisten kala- ja vauhtiveneiden voimanlähteeksi. Raikkaasti aina 6 400 r/min maksimikäyntinopeuteen yltävä 200R on saatava kahdella eri alavaihteistolla. 200R Torque Master on suunniteltu erityisesti 70–75 solmun huippunopeuksiin yltäviin veneisiin, 200R Sport Master vieläkin nopeampiin 75–85 solmun veneisiin. Alavaihteistojen muotoilun eroja voi tutkia oheisessa kuvagalleriassa olevista sivuprofiilikuvista, joissa on esitetty ensimmäisenä 150R, toisena 200R Torque Master ja viimeisenä 200R Sport Master. 200R-mallien Suomi-hinnat ovat vielä vahvistamatta.

Suuresta iskutilavuudesta ja V6-rakenteesta huolimatta uudet 150R ja 200R ovat painoltaan kilpailukykyisiä. 150R painaa saman 216 kiloa kuin muut vakiomalliston V6-vaihtoehdot, 200R heilauttaa vaa’an neulan perävalinnasta riippuen 213 tai 222 kiloon. Japanilaiskilpailijoiden nelisylinteristen ja 150–200-hevosvoimaisten mallien painot asettuvat 218–243 kilon haarukkaan. Mercuryn nelisylinterinen 150-hevosvoimainen painaa 206 kiloa ja V8-lohkoon perustuva F200 Pro XS 232 kiloa.

Erikoisväri

R-mallien ohessa Mercury julkisti myös uuden värivaihtoehdon suosittuun F150-vakiomalliin. Sen saa jatkossa lisähintaa vastaan Fantom Black -mustan sijaan muodikkaan valkoisena. Sävynä on suuremmista Mercury-malleista tuttu Cold Fusion White. Lisähinta lienee isompien mallien tavoin vajaan tuhannen euron luokkaa, joten perämoottorien maalaaminen valkoiseksi on niiden valmistajille varmasti kannattavaa puuhaa.

www.mercuryracing.com

www.mercurymarine.com