BRP:llä (ja jo edeltäneellä OMC:llä) on aina ollut jännittäviä projektinimiä tuotekehitysprojekteilleen, jotka on yleisesti vuodettu julkisuuteen. Project Ghost eli projekti haamu tiedettiin nimeltä jo Evinruden aikoihin, vaikka itse tuote on säilynyt salaisuutena. Kun Evinrude lopetettiin, arveltiin leikkisästi sen olleen ”projekti haamu”.
No ei ollut. Project Ghost on uudenlainen perämoottori, jonka BRP lanseeraa markkinoille konsernin moottoribrändin eli itävaltalaisen Rotaxin nimellä. Lopullisen tuotteen nimi on projektia paljon mielikuvituksettomampi Rotax Outboard Engine eli ”Rotax Perämoottori”.
Rotax Outboard lanseerataan markkinoille vuoden 2023 alussa 115-ja 150-hevosvoimaisiana versioina, joiden rikipituus on 25 tuumaa. Muita teknisiä tietoja ei ole vielä julkistettu, mutta oheisessa kuvassa näkyy kolmisylinterinen rivimoottori, joka on asennettu tavanomaisten perämoottorien pystyasennuksen sijaan vaakasuoraan rikiputken yläpään tasolle. Käytännössä moottori jää siis suurilta osin veden alle, joten moottorin päälle voidaan rakentaa lisää venettä, kuten vaikkapa täysleveän uima- tai kalastustason.
Rakenteen takia moottorin teho joudutaan siirtämän kampiakselilta potkuriakselille kahden kartiohammaspyörän välityksellä täydet 180 astetta. Ilmanotto tapahtuu kuvan perusteella moottorin yläosassa olevan imukanavan kautta, johon ilma johdetaan mitä ilmeisemmin veneessä olevan ilmanottoaukon ja siihen liitetyn ilmaletkun kautta.
Toinen kiinnostava kysymys on jäähdytys. Veden alla oleva moottori saattaa saada jäähdytyksensä suoraan ympäröivästi vedestä, tai sitten se on varustettu tavanomaisten perämoottorien tapaan avoimella kiertovesijäähdytyksellä.
Tuttua tekniikkaa
Vaikka BRP:n julkaisema lanseeraustiedote ei mainitse sanallakaan Evinrudea eikä kattavia teknisiä tietoja ole vielä julkistettu, viitaa maininta kaksitahtisesta E-Tec -teknologiasta ja vähäisestä huollontarpeesta siihen, että Rotaxin ensimmäisen perämoottorin tekniikka on hyvinkin tuttua Evinruden viimeiseksi jääneistä perämoottoriuutuuksista.
Evinrude julkisti syksyllä 2019 uudet K115-, K140- ja K150-hevosvoimaiset E-Tec G2 -perämoottorit. Ne olivat kolmisylinterisiä ja iskutilavuudeltaan 1,9-litraisia, polttoaineen suorasuihkutuksella varustettuja kaksitahtimoottoreita, jotka todennäköisesti saavat nyt uuden elämän.
K-sarjan Evinrudet olivat teholuokkansa ensimmäiset perämoottorit, joihin sai sekä sähköisen Icon-kaukohallintalaitteen että sähköisen DPS-ohjaustehostimen. Voisi kuvitella, että ne tulevat Rotaxiin vähintäänkin saataville, mekaanisen kaukosallintalaitteen ja hydrauliohjauksen rinnalle.
Rotax Outboard kiinnitetään tavanomaisen perämoottorin tavoin pulttaamalla perälautaan, eli asennuksen puolesta se ei vaadi muutoksia perämoottoriveneiden rakenteisiin. Tavallisten perämoottorien tavoin Rotaxissa on sähköinen trimmi ja kippi. Moottorin voi kipata kokonaan ylös vedestä, kunhan sen yläpuolella mahdollisesti olevassa kansirakenteessa on kääntymisen mahdollistava luukku tai muu ratkaisu.
BRP mainitsee tiedotteessa Rotaxin perämoottorin rakenteen olevan modulaarinen, mikä lienee suora viittaus siihen, että mallistoa on suunnitteilla tai ainakin mahdollista laajentaa. Evinrude E-Tec -perämoottorien viimeisimpään G2-sukupolveen kuului K-sarjan lisäksi C- (150–200 hv 2,7-litrainen V6) ja E-sarjat (200–300 hv 3,4-litrainen V6).
Rotax-perämoottoreissa kirjaintunnuksess siirrytään aakkosissa eteenpäin aina S-kirjaimeen saakka (S115 ja S150). Ensimmäisenä Rotaxin perämoottorit löytävät tiensä BRP-konsernin omien venemerkkien eli AlumaCraft- ja Quintrex-alumiiniveneiden sekä Manitou-ponttoniveneiden peräpeileihin.
BRP odottaa Rotax-moottorien ympärille suunniteltu uutuusmallien tuovan venemerkeilleen merkittävän kilpailuedun, jonka ansiosta niiden menekki kasvaa siinä määrin huomattavasti, että pian Rotaxin ovella on jono muitakin venevalmistajia. Tosin kokonaan BRP:n omatkaan venemerkit eivät perinteisiä perämoottoreita hylkää, vaan ne jatkavat yhä myös Mercuryn moottoreilla varustettujen tavanomaisten mallien myyntiä. Kuluttajamyyntiin Rotax Outboard ei ilmeisesti ole tulossa.