Fintrafficin julkaisemasta meriliikenteen vuositilastosta käy ilmi, että vuonna 2024 estetyistä karilleajoista 11 tapahtui Suomen rannikolla, kaksi sen läheisyydessä ja yksi Suomen vastuulla olevalla kansainvälisellä merialueella.
– Kaikki estämämme tilanteet olivat sellaisia, joissa alus oli matkalla kohti matalikkoa mutta muutti kurssia otettuamme siihen yhteyttä, kertoo Fintrafficin meriliikenteenohjauksen operatiivinen johtaja Sari Talja.
Aluksia autettiin myös navigoinnissa kymmenen kertaa. Lisäksi vuoden aikana otettiin käyttöön varoalueita erikoiskuljetuksia varten, kuten LNG- ja LPG-aluksille. Näin varmistetaan niiden turvallinen kulku vilkkailla väylillä.
Uusia varoalueita
Vuoden aikana otettiin käyttöön myös lähes 20 uutta aluetta, joilla alusten kohtaaminen ja ohittaminen on kielletty, sekä uusia varoalueita erikoiskuljetuksille. Näillä parannetaan erityisesti suurten rahti- ja matkustajalaivojen turvallista liikkumista.
– Varoalueiden käyttö on yksi keino lisätä turvallisuutta ja sujuvuutta meriliikenteessä, sanoo Fintrafficin meriliikenteenohjauksen toimitusjohtaja Rami Metsäpelto.