Kisaan osallistuvia V65-veneitä koskevat tiukat yksityyppimääräykset. Eivät ainoastaan runkoja ja rikiä, vaan myös veneen varusteita ja jopa huoltoa myöten. Tällä pyritään siihen, että veneiden vauhdin määrittelevät purjehtijat, ei kalusto.
Kun veneet purjehtivat äärirajoilla kaukana ulkopuolisesta avusta, yhteydet ovat yksi turvallisuuden avaintekijä. Viestintälaitteistolla veneistä saadaan yhteys nettiin, sähköpostiin, sääpalveluihin, lääkintähenkilöstöön, puhelinverkkoon ja kilpailutoimistoon. Ja toisin päin, kilpailutoimistosta veneisiin.
Yhteydet korostuvat, jos jotain odottamatonta tapahtuu, esimerkiksi mies yli laidan -tilanne. Kaikkiin muihinkin mahdollisiin hätätilanteisiin on pyritty varautumaan.
Kommunikointijärjestelmän ytimessä on Cobham Satcom -laitteisto, joka käyttää puhe- ja dataviestintään Inmarsat-satelliittijärjestelmää. Viestintäyhteys on auki jatkuvasti.
Hätätilanteessa veneen sijainti rekisteröityy Epirb- hätäpaikannusjärjestelmään (emergency position indicating radio beacon). Miehistön jäsenillä on asuissaan henkilökohtaiset plb-hätäpaikannuslaitteet (personal location beacon), sart-lähettimet (search and rescue transponder) sekä kannettavat vhf-puhelimet.
Veneessä on myös pelastuslautat sekä näkyvällä majakalla ja nostolenkillä varustetut Jon Buoy -pelastusrenkaat.
Actionia kotisohville
Viestintäjärjestelmiä käytetään myös kilpailun seuraamiseen. Näin kisasta saadaan kiinnostava ja yleisöystävällinen.
Järjestäjät voivat seurata veneen sijaintia ja sääolosuhteita jatkuvasti, ja tämä tieto välittyy yleisölle järjestäjän nettisivuilla. Lisäksi veneistä saadaan videomateriaalia myös kisan aikana.
Joka veneessä on mediahenkilö, joka vastaa kuva- ja äänimateriaalin tuottamisesta. Veneisiin on asennettu kiinteästi viisi videokameraa ja kaksi mikrofonia. Kilpailun järjestäjä pystyy tarvittaessa hallitsemaan jokaista kameraa etänä.
Äkillisiä tapahtumia varten veneen perässä on "tilannekamera", jolla voidaan tallentaa kaikki tilanteet kannella.
Mediavastaavan varustukseen kuuluvat lisäksi yö- ja vartalokamera, 360 asteen kuvakulmalla varustettu kamera sekä drone. Veneen mediakeskuksessa on tehokkaat välineet materiaalin editointiin.
Action-kamerat ovat Garminin Virb-malleja. Purjeveneplottereihin ja mittaristoihin erikoistunut B&G puolestaan on toimittanut veneiden koko navigointijärjestelmän.
Konehuoneessa sähköä ja voimaa tuottaa Volvo Penta D2-75.
Kilpailujärjestäjän nettisivulta pääsee näkemään suoran videolähetyksen vähintään joka legin lähdöstä. Kilpailutilanteen näkee havainnollisesti grafiikasta, joka piirtää veneiden jäljen ja sijainnin, ja uutisissa kerrotaan huippukohdat kisan tapahtumista.