Kun Buster esitteli mallivuodelle 2008 kolmannen sukupolven XXL:n, siitä esiteltiin myös Busterin historian ensimmäinen ohjaushyttivenemalli, XXL AWC. Perinteisistä suomalaisista taka- ja keskihyttiveneistä poikkeavalle AWC:lle ei kuitenkaan suurta ymmärrystä markkinoilta löytynyt, ja se jäi pois tuotannosta vain vajaan sadan veneen ja kahden vuoden tuotannon jälkeen.
Vuonna 2011 tilalle saatiin nyt esittelyssä oleva Buster XXL Cabin. Samalle 2,4-metriä leveälle XXL-rungolle rakentuva Cabin on AWC:ta selvästi konservatiivisempi keskihyttivene, mutta myös käytännöllisempi ja halutumpi.
Silti XXL Cabininkin valmistuskaari jäi lyhyeksi, sillä jo vuonna 2013 esiteltiin edelleen kehitetty Buster Cabin, jossa on XXL Cabinia syvempi 21-asteinen V-runko ja peräpeilin jatkeena olevaan bracketiin eli moottoritelineeseen ripustettu perämoottori. Buster Cabinin suosiosta kertoo valmistuksen jatkuminen aina vuoteen 2021 saakka, joten kolmikosta juuri sitä on käytettyjen markkinoilla saatavilla selvästi eniten. Nyt ollaan kuitenkin XXL Cabinissa.
Alumiinirunko ja lujitemuovikansi
Buster XXL Cabinissa, kuten sen edeltäjässä ja seuraajassa, on alumiinirunko ja lujitemuovista valmistettu kansi ja hytti.
XXL Cabinin keskihytti on läpikäveltävä ja sen keskikäytävällä on seisomakorkeus. Taka-avotilaan johtaa sujuva liukuovi ja etuavotilaan vie perinteinen saranaovi, molemmat ovet ovat lukittavia. Vaikka hytti on korkea, edellyttää etuoven mataluus hieman nöyryyttä kulkijalta. Hytin ympäri voi myös kulkea sivukansia pitkin, mutta sille on tuskin tarvetta kovinkaan usein.
Kuskilla ja apukuskilla on hytissä mukavat ja tukevat kuppi-istuimet. Kaikkiaan hytissä on erinomaiset istumapaikat neljälle ja vielä kuudellekin istumatilaa on aivan hyvin. Kuusipaikkaiseksi veneen saa laittamalla lisäosan takapenkkien väliin, jolloin siitä muodostuu koko sisätilan levyinen sohva.
Veneen saattaminen kuusipaikkaiseksi ei paljoa ponnisteluita vaadi, mutta hieman enemmän vaivaa aiheutuu vakio-ominaisuuksiin kuuluvasta hytin vuodemahdollisuudesta, kun sitä halutaan hyödyntää. Säilytystiloja hytissä on lähinnä takapenkkien alla ja apukuskin edessä hansikaslokerossa.
Kuskin toimipiste on mainio. Ulos näkee hyvin ja hallintalaitteiden sekä kytkimien sijoittelu on erinomaista, mutta useimmista nykyveneistä löytyvää kaasukäden kyynärnojaa XXL Cabinissa ei vielä ole. Kojelaudassa on sen sijaan tilaa nykymittapuunkin mukaan kookkaalle, uppoasennettavalle 12-tuumaiselle karttaplotterille. Vakiovarusteisiin kuuluvat hydrauliohjaus ja trimmitasot tekevät sekä matka-ajosta että satamapyörittelystä jouheaa.
Melutasoltaan XXL Cabin on varsin maltillinen. Runkoäänet ovat suhteellisen vaimeita ja moottorin ääni todella hiljainen. Keskustelu ajomatkan aikana sujuu vielä vähän kovemmassakin kelissä ääntä korottamatta. Viihtyisyyttä parantavat myös keskihyttiveneiden luokassa harvinainen kattoikkuna sekä koko katon levyinen ja ikkunalla varustettu liukukattoluukku.
Hyttiä suosiva tilajako
Noin 6,5-metrin kokoluokka huomioiden XXL Cabinissa on melko mairittelevan kokoinen hytti. Siitä taas seuraa, ettei avotilat ole suuren suuria. Läpikulkuun, rantautumisissa toimimiseen ja tavaran kuljetukseen avotilat kuitenkin ovat aivan passelit.
Sujuvin kulku veneeseen ja veneestä käy etuavotilan kautta, joko suoraan keulasta tai sivuilta. Hyvät kaiteet ovat turvaamassa ja auttamassa liikkumista. Taka-avotilassakin on runsas kaidevarustus, mutta laitojen korkeus tekee kulkemisen haasteellisemmaksi.
Etuavotilassa on tilava kannellinen ankkuriboksi ankkurille ja köysille. Laitoihin on lisäksi upotettu säilytyspaikat lepuuttimille. Taka-avotilassa säilytystiloja ei ole, ei edes köysilokeroita. Rungon jatkeena on molemmin puolin moottorikaivoa uimatasot. Ne helpottavat osaltaan kulkemista ja moottorin huolto- ja tarkistustoimenopiteitä, vaikka lyhyehköt ovatkin.
XXL Cabinin tehoalue oli alkuun 115–150 hevosvoimaa, mutta mallivuodelle 2012 yläraja nostettiin 175 hevosvoimaan. Valtaosa XXL Cabineista on varustettu tehoalueen puolivälistä 150-hevosvoimaisella moottorilla, kuten jutun yksilökin. Toisin kuin nykyisin, XXL Cabinin valmistusvuosien aikoihin Busterin perälauta oli vielä niin sanotusti vapaa, eli venettä sai eri moottorimerkeillä, vaikkakin Yamaha oli jo tuolloin selvästi suosituin valinta Bustereissa.
Buster XXL Cabin -12 + Honda BF150 -12
– Siisti ja hyvin pidetty yksilö
Esittelyn kohteena olevasta yksilöstä on selvästi pidetty hyvää huolta. Alumiiniset kyljet ovat suorat eikä kolhuja ole, muutama nirhauma kyljistä sentään löytyy. Kannen ja hytin lujitemuoviosat ovat ehjät ja pitäneet hyvin harmaan värisävynsä. Veneen teippaukset on uusittu kesällä ja pohjan eliönestomaalaus syksyllä 2024.
Sisätilat ovat huomattavan siistit, eikä kulumaa näy oikeastaan lainkaan. Tärkeimmistä lisävarusteista mainittakoon Garminin 12-tuumainen plotteri, Wallaksen diesellämmitin ja lisävalot katolla.
Moottorina oleva Honda BF150 on veneen kanssa samaa vuosikertaa ja sen ensiasennusmoottori, johon ajotunteja on kertynyt vain vajaat 300. Paketin huippunopeus on 37 solmua, eli suorituskykyä ja tehoreserviä on reilusti. Luonteva ja taloudellinen matkanopeus asettuu tyypilliseen tapaan 20–25 solmun nopeusalueelle.
Kyseinen yksilö on tämän jutun julkaisuhetkellä myynnissä Nettiveneessä 38 500 eurolla.