Vaikka Uiva on kansainvälisessä mittapuussa höyhensarjalainen, kuulee laitureilla, ravintola-alueella ja valkoisten telttakojujen välissä kiitettävän paljon muitakin kieliä kuin kahta kotimaista.
Portugalin Madeiran saarelta kotoisin oleva pariskunta Liliana Cunha ja Rúben Fernandes ovat Suomessa jo kolmatta kertaa. Kenties hieman yllättävä Suomi-yhteys liittyy tiiviisti Finnmaster-veneisiin.
Uusi tuttavuus
Neljä vuotta sitten Fernandes kiersi, tapansa mukaan, Düsseldorfin venemessuilla etsien tuotteita, joita hän voisi alkaa tuomaan kotisaarelleen Madeiralle. Fernandesin ja Cunhan vuonna 2016 perustaman NeptunePirate-nimisen yrityksen filosofia perustuu ajatukseen, että etenkin Pohjois-Euroopasta saarelle asettunut väestö kaipaa laadukkaita veneitä ja oheistuotteita.
Pian Fernandes havaitsi mielenkiintoisen veneen. Uusi tuttavuus osoittautui Finnmasterin P8-ohjaushyttiveneeksi, ja sen laatu ja muotoilu vakuutti Fernandesin välittömästi.
Hyvä vastaanotto
Fernandes ei saanut venettä mielestään, joten hän palasi seuraavana vuonna Düsseldorfiin keskustellakseen Finnmasterin edustajien kanssa. Lyhyiden neuvottelujen jälkeen osapuolet sopivat P8:n viemisestä Madeiralle.
– Ymmärsin välittömästi, että kyseessä oli hyvin ainutlaatuinen vene. Ensimmäisenä kiinnitin huomiota siihen, kuinka laadukkaasti vene oli rakennettu. Yksityiskohtien viimeistely oli jopa hämmästyttävän hyvä. Toisekseen veneen pohjapiirros ja muotoilu miellytti. Pystyin myös silmämääräisesti päättelemään, että vene oli hyvä ajo-ominaisuuksiltaan, Fernandes kertoo.
Vilkas myynti
Veneen esittelyä hankaloitti alussa koronapandemia. Tästä huolimatta vastaanotto Madeiralla järjestetyillä virtuaalisilla messuilla oli niin rohkaiseva, että pariskunta päätti osallistua myös manner-Portugalissa Algarven messuille 2021. Algarveen tuotiin P8:n lisäksi veistämön venetehtaan lippulaiva, Finnmaster T9-daycruiseri, joka sai samalla maailman ensiesittelyn. Lisäksi Algarvessa nähtiin T9:n pikkusisko T6 sekä saman konsernin alumiinivene Husky R6.
– Myimme kaikki veneet paitsi P8:n jo messuilla. Se on aika hyvin kun ottaa huomioon, että valtaosa messuvieraista eivät olleet kuullutkaan merkistä vielä tuolloin, Cunha kertoo.
Suuri mielenkiinto Finnmastereita kohtaan manner-Portugalissa johti pian siihen, että yritys tarvitsi uudet toimi- ja huoltotilat.
– Tänä vuonna avatut uudet tilamme Quarteirassa ovat isommat kuin Madeiralla, joten kysymyksessä on suuri investointi. Myynti perustuu 80 prosenttisesti Finnmasterin veneisiin ja sijoitus on ainakin toistaiseksi ollut varsin kannattava, Fernandes iloitsee.
Lisää kierroksia
Ensi vuonna Cunha ja Fernandes lisäävät kierroksia entisestään, kun he esittelevät portulagalilaisyleisölle Finnmaster-konserniin lukeutuvat isommat Grandezzat. Etelään matkaa näillä näkymin ainakin merkin lippulaivamalli 37 CA. Ja rivien välistä on tulkittavissa, että merten valloitus jatkuu.
– Tuotteet ovat niin hyviä, että olisi sääli jättää niitä esittelemättä myös muulle yleisölle, Fernandes vihjaa.