Terhi-veneiden tuotantolinjalla rungon muodot syntyvät kirjaimellisesti silmien edessä. Muovausprosessi on sekuntipeliä.
Vahvarakenteinen ABS-muovilevy lämmitetään ensin valtavassa uunissa 190-asteiseksi, mikä vie aikaa vain muutaman minuutin. Tämän jälkeen pehmennyt muovi asettuu alumiinisen muotin päälle, samalla kun kone imee ilman pois muotin ja muovin välistä.
Kaikki tapahtuu hetkessä – näyttää kuin veneen pohjan muodot kohoaisivat maidosta, kun valkoinen muovi muovautuu vähitellen veneen pohjaosaksi. Muotoonsa jäähtynyt osa siirtyy käsin viimeisteltäväksi, samalla kun koneisto nostaa uuden levyn uuniin lämmitettäväksi.
Kun veneen sisä- ja ulkokuori ovat löytäneet muotonsa, täytetään tyhjiömuovattujen ulkokuorien väli vettä hylkivällä polyuretaanivaahdolla. Ulkokuoren pohjalle ruiskutettu pieni annos polyuretaaniseosta alkaa laajentua lähes välittömästi, joten vaahdotusmuottien tukemat ulko- ja sisäkuoret on puristettava tukevasti toisiaan vasten. Tukimuotit pitävät huolen siitä, ettei voimalla laajeneva vaahto vääristä veneen runkoa.
Kun vaahto on kovettunut, on veneen perusrunko valmis ja se voi siirtyä viimeistelyyn, jossa kiinnitetään penkit, pulpetit, kaiteet, moottorituet ja ohjainlaitteet, kunkin asiakkaan tekemän tilauksen mukaisesti.
– Tuotantolinjalta valmistuu noin 5 000 venettä vuodessa, joista monet menevät myös ulkomaisille tilaajille. Valmistusmäärällä mitattuna TerhiTec onkin Euroopan suurimpia venevalmistajia, kertoo TerhiTecin tehtaanjohtaja Jani Mäkinen.
Turvallinen ja kestävä valinta
Terhi-veneet suunnitellaan ja valmistetaan Rymättylässä, Saaristomeren maisemissa. Terhin venemallisto käsittää 25 eri mallia. Lähes 50 vuotta kestäneen tuotannon aikana Terhi-veneitä on valmistettu yhteensä noin 250 000 kappaletta. Monet Terhi-veneen omistajat ovatkin merkkiuskollisia ja valitsevat uuden veneen valmistajan kattavasta mallistosta.
Kaikkien Terhi-veneiden sisä- ja ulkokuori on vahvaa sekä sään- ja iskunkestävää ABS-muovia (akryyli, butadieeni, styreeni), jota Terhi käyttää ainoana suurena venevalmistajana Euroopassa.
– Rakenteiden väliaineena toimiva polyuretaani toimii veneen rakenteen vahvistajana ja kellukkeena. Samalla se vaimentaa myös runkoääniä. Lopputuloksena on pitkäikäinen, uppoamaton ja helppohoitoinen vene, jonka sisä- ja ulkopinnat ovat tasaisia, saumattomia sekä helposti puhtaana pidettäviä. Myös sadevesityhjentyvyys tuo omalta osaltaan helppoutta jokapäiväiseen käyttöön, Mäkinen toteaa.
Jani Mäkinen luotsaa valmistusmäärällä mitattuna yhtä Euroopan suurimmista venetehtaista.
Viimeistelty kokonaisuus näkyy myös penkkien ja säilytystilojen laadukkaina materiaaleina. Terhin toimintaperiaatteisiin kuuluu myös lisävarusteiden ja varaosien helppo saatavuus.
– Terhi-veneiden tehdasasenteisina moottoreina käytetään Hondan sekä Suzukin perämoottoreita kokoluokissa 2,5–60 hv. Näille yhdistelmille annamme 5 vuoden venepakettitakuun. Aurinkosähköllä toimivat eTerhi-sähköveneet on puolestaan varustettu laadukkaalla saksalaisella Torqeedo-sähköperämoottorilla, joiden akut latautuvat veneeseen kiinteästi asennettavalla aurinkopaneelilla, Mäkinen kertoo.
TerhiTecin valmistuslinjalla toimintaperiaatteisiin kuuluu myös työnkierto, jossa tavoitteena on, että työntekijät hallitsevat kaikki venevalmistuksen työvaiheet alusta loppuun. Tehtaan toimintavarmuuden lisäksi moniosaaminen tuo tekemiseen mielekkyyttä ja vaikuttaa palkkaukseen.
– Kun työntekijöille antaa vastuuta ja monipuolisia tehtäviä, näkyy se myös tuotteen laadussa. Tyypillisesti meiltä lähdetään yleensä eläkkeelle, Mäkinen toteaa.