Tuttua? Perämoottori kuuluu veneilyyn ja kesään, mutta voisiko perämoottori olla hiljaisempi?
Kyllä.
Torqeedo Travel 1103 CL on 1,1 kilowatin tehoinen sähköperämoottori, joka vastaa työntövoimaltaan noin neljän hevosvoiman perinteistä bensakonetta sähkömoottoreiden paremman hyötysuhteen ansiosta. Sähkömoottorin vääntö mahdollistaa myös suuremman muuttuvanousuisen potkurin käytön, mikä antaa lisää potkua työntövoimaan ja hyötysuhteeseen. Tämän tehoinen sähköperämoottori sopii alle tonnin painoisten purjeveneiden apukoneeksi tai kuljettamaan pienempää jollaa tai soutuvenettä pidempiäkin matkoja.
Pienemmissä pursissa konetta käytetään pääasiassa rantautumiseen, harvemmin matkantekoon. Rantautuminen ja rannasta lähtö moottorin avulla on huomattavasti mukavampaa ja turvallisempaa kuin ilman. Montaa purjehtijaa kuitenkin harmittaa roikottaa haisevaa ja äänekästä moottoria veneen perässä. Juuri tällaisessa käytössä sähköperämoottori on omimmillaan. Se on erinomainen valinta purjeveneen apumoottoriksi, sillä se on kevyempi, äänettömämpi, hajuttomampi ja mukavampi käyttää kuin vastaava polttomoottori.
Testasimme Torqeedoa noin 1,3 tonnin painoisessa veneessä, jossa on tähän saakka käytetty apumoottorina viiden hevosvoiman bensamoottoria. Vaikka vene olikin perämoottorin tehoon nähden hieman iso, toimi Torqeedo rantautumispuuhissa erinomaisesti. Lisäksi kokeilimme Torqeedoa miehistön kanssa noin 600 kiloisessa Lightning-veneessä. Isommassa veneessä vauhti oli täydellä kaasulla vajaat neljä solmua. Puolella kaasulla vene kulki vajaata kolmea solmua ja käyttösäde kaksinkertaistui. Kevyemmässä veneessä Torqeedo näytti kykynsä, vauhti nousi viiteen solmuun ja puolella kaasullakin mentiin neljää solmua. Erityisesti pidemmällä reissulla Torqeedon suorana pitävä rikin lukitusmahdollisuus oli hyvä lisä. Lisäksi ohjauskahvan GPS-yhteys piti käyttäjän jatkuvasti ajan tasalla nopeudesta ja jäljellä olevasta akkukapasiteetista, ja siitä kuinka pitkälle akulla vielä pääsee.
Torqeedo on polttoainekustannuksiltaan erittäin edullinen tai jopa ilmainen. Akku latautuu täyteen yön yli tavallisesta töpselistä. Parhaimmillaan akku tarjoaa ajoaikaa useamman tunnin maltillisella nopeudella. Yksi vaihtoehto sähkömoottorin lataamiseen on hankkia aurinkopaneeli ja siihen sopiva lataussäädin. Näin voit ladata perämoottoriin veden äärellä ilmaiseksi koko kesän.
Torqeedo sähköperämoottori on modulaarinen. Siinä kahva, akku ja riki ovat irrotettavissa toisistaan. Akku painaa kuusi kiloa ja riki reilut yksitoista. Moottori on helppo irrottaa veneestä kokonaisena tai osissa ja siirtää toiseen veneeseen aina tarvittaessa. Painavaa bensaperämoottoria ei tee mieli irrottaa telineestään ennen kuin kauden lopuksi.
Torqeedo on sisäsiisti eikä se valuta nesteitä lattioille. Se on vihreä valinta, eikä se vaadi polttonesteiden tai öljyjen kanssa lutraamista. Se ei saastuta, ei pidä ääntä ja sen akku on kierrätettävissä.
Torqeedoa saa sekä normaalilla että pitkällä rikillä. Kone on äärimmäisen helppokäyttöinen, siinä on magneettinen turvakytkin ja kone laitetaan päälle virtanapista. Portaatonta kaasua käytetään kuten perämoottoreissa yleensä, kahvaa kääntämällä. Koneen hiiliharjaton moottori on sijoitettu potkurin yhteyteen omaan podiiinsa. Näin sähkömoottori pyörittää suoraan potkuria ilman välitystä tai vaihteistoa. Tämä vähentää entisestään melua ja värinöitä, kun kaikki liikkuvat osat ovat veden alla.
Sähkömoottori on asia, jota jokaisen veneilijän pitää kokeilla. Riski on se, että kokeilun jälkeen bensakoneisiin ei ole paluuta.
Sähköisessä maailmassa vene lipuu äänettömästi kohti kotilaituria. Kuuluu vaimea piippaus ja aivan vierestä voi tarkkakorvainen kuulla pientä hurinaa, joka hukkuu veden liplatuksen alle. Sähköperämoottorihan se siellä laitettiin käyntiin. Luonnon rauha on rikkumaton.