Jokaisella menestystarinalla on alku, ja usein se on aika vaatimaton. Yamaha kohdalla alkupisteeksi voidaan määritellä 12. lokakuuta 1887, kun Torakusu Yamaha valmisti ensimmäisen urkunsa.
Koneiden valmistuksen Yamaha aloitti sotavuosina, ja vuonna 1955 yhtiön moottoripyörädivisioona eriytettiin itsenäiseksi Yamaha Motor Company -yhtiöksi.
Ensimmäisen Yamaha-perämoottorin kehitys aloitettiin vuonna 1958. Tehtävään nimettiin kaksi insinööriä, jotka aloittivat kirjaimellisesti puhtaalta pöydältä.
Kehitystyö kulki yrityksen ja erehdyksen kautta. Prototyyppejä käytettiin 24 tuntia vuorokaudessa ja kun osia alkoi hajota, niitä tutkittiin ja kehitettiin paremmiksi.
Ensimmäinen Yamaha-perämoottori, soitinvalmistajalle sopivasti kovaääninen ja vinhasti värisevä P-7, lanseerattiin Japanissa markkinoille vuonna 1960.
Yamaha on osannut alusta saakka kuunnella tuotteidensa käyttäjien, myyjien ja huoltajien palautetta. Niiden ja P-7:sta opitun pohjalta kehitettiin vuodessa seuraava perämoottorimalli P-3, josta kehkeytyi Yamahan läpimurto.
Yamahan saavutukset kantautuivat Suomeen saakka. Kesko myi ensimmäiset Yamahat kaudella 1966 ja lopullinen maahantuontisopimus allekirjoitettiin saman vuoden lokakuussa.
Seuraavana vuonna Suomessa myytiin 146 petrolikäyttöistä Yamaha P-125 -perämoottoria. Tehoa siinä oli täydet kahdeksan hevosvoimaa.
70-luku oli Yamahalle Suomessa voimakasta kasvun aikaa. Mallisto laajeni nopeasti, ja vuonna 1974 markkinoille saatiin kaksisylinterinen ja kahdella kaasuttimella varustettu Yamaha 55A, jonka Vene-lehti esitteli rehevästi ”Jestas sentään mikä Jammu” -otsikolla.
Pari vuotta aikaisemmin Kesko oli lanseerannut markkinoille Yamarin-veneet. Ajatuksena on luoda Yamahalle täydellinen pari, vene moottorin mukaan. Markkinat nielevät syötin koukkuineen.
Vuonna 1977 Yamaha nousi perämoottorien markkinajohtajaksi Suomessa, eikä sen jälkeen ole asemastaan luopunut. Yhtäjaksoinen markkinajohtajuus on jatkunut nyt 40 vuotta.
Kierrokset kasvaa
Yamahan vauhti jatkui 80-luvulla. Vuonna 1982 mallistoon esiteltiin ensimmäinen V4-moottori, 115A.
Vuosi 1984 toi mukanaan uutuustulvan, kun Yamaha esitteli peräti 11 uutta mallia. Kaupallisesti merkittävimmät uutuudet olivat 3-sylinteriset 40-, 50-, 60- ja 70-hevosvoimaiset mallit, malliston huipulle saatiin 220-hevosvoimainen V6-malli.
Tulevaisuutta ennakoi Yamahan ensimmäinen nelitahtinen perämoottori, purjeveneiden apumoottoriksi suunniteltu F9.9 AE.
Vuonna 1985 Yamahan vuosimyynti Suomessa ylittää 10 000 perämoottorin rajan. Neljä vuotta myöhemmin ennätys paranee vielä tuhannella.
90-luvun alussa lama kouraisi venealaa syvältä. Laman keskellä Yamaha järjesti ensimmäiset lohifestivaalit Nauvossa. Paikalle saapui 300 venekuntaa kisaamaan vetouistelussa.
Laman käännekohdassa vuonna 1994 Suomessa myytiin vain 9 500 perämoottoria. Markkinat alkoivat kuitenkin elpyä kalastusbuumin vaikutuksesta. Samalla veneilijöiden kiinnostus nelitahtiteknologian etuihin heräsi.
Yamaha esitteli vuonna 1995 nelitahtisen F50A:n, joka siivitti nelitahtikoneiden kysynnän uudelle tasolle. Kaksi vuotta myöhemmin vuorossa oli Suomen suosituimpaan teholuokkaan tuleva F20A, jonka saa teholuokassaan ensimmäisenä trimmillä varustettuna.
Vuonna 1998 Yamaha vastasi markkinoiden vaatimukseen yhä tehokkaammista nelitahtikoneista esittelemällä F80A- ja F100A-mallit. Niiden myötä Yamahan myynnissä nelitahtisten määrä ylittää ensimmäistä kertaa kaksitahtisten määrän.
2000-luvulla Yamaha on jatkanut määrätietoisesti nelitahtiteknologian kehittämistä. Kuudes miljoonas Yamaha-perämoottori valmistui heti vuosituhannen alussa.
Taattu tukijalka
Yamahan menestyksen perustana on kautta vuosikymmenten ollut monta tukijalkaa. Vahvimpana leimana Yamaha-perämoottoreissa on kuitenkin jo P-3-mallista alkaen ollut niiden legendaarinen luotettavuus ja kestävyys.
Kautta koko historian Yamaha-perämoottoreihin ovat luottaneet huviveneilijöiden lisäksi myös mitä haastavammissa olosuhteissa vesillä liikkuvat ammattilaiset kautta maailman.
Myös kilpailumenestys on osaltaan siivittänyt Yamahan mainetta kautta vuosikymmenten.
Suomalaisittain merkittäviä saavutuksia ovat esimerkiksi Juha Ylikorven jo vuonna 1985 ajama ja yhä voimassa olevan yksilitraisten maailmanennätys, sekä Suomen ja koko maailman menestyneimmän Formula 4 -kilpavenetiimin Fosi Racing Teamin vuosituhannen taitteessa saavuttamat neljä Formula 4 -luokan maailmanmestaruutta.
Kaikissa saavutuksissa vauhdin takasi vakiomallinen Yamaha 70C, joka palveli kilpailuissa 20 vuotta ja poistui radoilta voittamattomana vasta uudistuvien päästönormien myötä.
Suomessa Yamahan ympärille on rakentunut aina yksi venealan vahvimmista ja osaavimmista organisaatioista. Laaja myynti- ja huoltoverkosto on taannut palvelun ja jälkimarkkinoinnin pelaamisen.
Enimmillään Suomessa oli 197 Yamaha-jälleenmyyjää vuonna 1989. Ensimmäiset Yamaha Centerit Suomeen perutettiin vuonna 2005. Nykyisin kauppiasvetoisia Yamaha Centereitä on Suomessa kuusi: Joensuussa, Kuopiossa, Salossa, Tampereella, Turussa ja Vantaalla.
Kesällä 2017 Suomeen avattiin Yamaha Motor Europen toimesta 16. maatoimisto Euroopassa, joka jatkaa Keskon vahvan perinnön voimin Yamaha-perämoottorien ja muiden Yamaha-tuotteiden myyntiä ja markkinointia yhdessä maan parhaan jälleenmyyjäverkoston kanssa.
Venepuolella Yamahan tukijalkoina ovat suomalaiset Buster-, Yamarin-, ja Yamarin Cross -veneet, jotka siirtyivät Yamaha Motor Europen omistukseen vuonna 2016 ja 2017.
Yamahan nykyinen perämoottorimallisto on markkinoiden laajin. Se kattaa teholuokat kannettavasta 2,5-hevosvoimaisesta aina 350-hevosvoimaiseen V8-moottoriin saakka. Teholuokkia on kaikkiaan 25.
Yhteistä kaikille Yamaha-perämoottoreille on huippuluokan ominaisuudet. Suomessa on 50 vuodessa myyty yli 230 000 Yamaha-perämoottoria, joista vesillä on vielä ainakin 160 000. Se jos mikä kertoo ainutlaatuisesta Yamaha luotettavuudesta ja kestävyydestä.