Tähän saakka Evoy on esitellyt sähköperämoottoreitaan Evinrudelta lainatuissa kuorissa, mutta myynnin aloituksen kunniaksi myös tuotteen lopullinen ulkoasu on selvillä. Neliskulmaisessa sivuprofiilissa voi yhä nähdä etäistä yhtäläisyyttä jo lopetetun Evinruden G2-malleihin.
Evoyn Gale Force -sarjan 150 -sähköperämoottori on luonnollisesti paikallisesti päästötön, hajuton ja ainakin valmistajan lupauksen mukaan äänetön. Mallimerkintä 150 perustuu eräänlaiseen puolivälin malliin: moottorin maksimiteho on 150 kilowattia eli 200 hevosvoimaa ja jatkuva teho 90 kilowattia eli 120 hevosvoimaa. Moottorin painoksi ilmoitetaan noin 150 kiloa.
Yksi, kaksi tai kolme akkua – ja virtaa riittää
Sähkömoottorin jaksaminen riippuu luonnollisesti ajoakkujen kapasiteetista. Evoyn pienimmässäkin ajoakkupaketissa on 63 kilowattituntia virtaa. Vaihtoehtoina on tuplata tai triplata kapasiteettinen liittämällä 1–3 akkupakettia yhteen.
Iso akku parantaa toiminta-aikaa ja -matkaa, mutta tehokas moottori myös kuluttaa. 90 kilowatin teholla moni vene yltää jo kunnon liukunopeuksiin, mutta yksi akku tyhjenee silloin 40 minuutissa. Liukuvissa veneissä vauhti vaikuttaa oleellisesti käyttöaikaan: vajaan tunnin hurvittelu liukunopeudella voi vaihtua koko päivän kruisailuun 5–6 solmun nopeudella.
Vaikka tehoa on, saattaa myös moottorin ja ajoakun yhteispaino muodostaa haasteita ja rajata kohderyhmää kookkaampiin ja hitaampiin veneisiin. Tavanomainen 150-hevosvoimainen perämoottori ja tankillinen bensaa painaa tyypillisesti 300–400 kiloa, mutta Evoyn peruspaketti jopa tuplasti enemmän.
Evoy yksi akkupaketti painaa noin 400 kiloa eli moottorin ja akun yhteispainoksi muodostuu akkupakettien määrästä riippuen noin 600, 1 000 tai 1 400 kiloa.
Koneen mukana tulee vakiovarusteena 10 tuuman TFT-kosketusnäyttö, joka sisältää muun muassa karttaplotterin, ajotietokoneen, radion, säätiedot sekä 4G-, bluetooth- ja wifi-yhteydet. Päivitys tapahtuu verkon yli ja laitteessa on valmius digitaalisten kytkimien käyttöönottoon eli näytöltä onnistuu tarvittaessa myös veneen muiden sähkölaitteiden hallinta.
Hauskana yksityiskohtana näyttö laskee ajosuoritteen mukaan päästämättä jääneiden päästöjen ja säästyneen polttoaineen määrää.
Myös latauksen hallinta on tuotu kosketusnäytölle, jonka kokoa voi päivittää yhteen 16-tuumaiseen tai kahteen 10- tai 16-tuumaiseen. Missään asiaa ei erikseen mainita mutta kuulostaa ihan suomalaisen Nextfourin Q-näytöiltä.
Akun (tai akkujen) lataus tapahtuu 1-vaihelaturilla parhaimmillaan 3,3 kilowatin teholla, jos syöttövirtaa riittää 16 ampeeria. Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluvat 11 ja 22 kilowatin laturit, jotka vaativat 32 ampeerin syöttövirran ja jälkimmäinen 400 voltin jännitteen täydellä teholla toimiakseen.
Paljonko maailman tehokkain sähköperämoottori maksaa?
Mitä koko lysti sitten maksaa? Norjassa moottorin hinta on reilu 410 000 kruunua. Ajoakku on vähän kalliimpi, reilut 460 000 kruunua. Akkukapasiteetin tuplaaminen tai triplaaminen tekee saman hinnalle.
Peruspaketti maksaa siis noin 870 000 kruunua, joka taas on noin 85 000 euroa. 150-hevosvoimasiiin bensakoneisiin verrattuna hinta on siis reilu nelinkertainen. Edistyksellä on vielä hintansa, kun valtiovalta ei ole verohelpotuksilla hintaeroa tasaamassa.
Entä ne vielä tehokkaammat versiot? 300-hevosvoimasta Storm Force -sarjaa lupaillaan vuodelle 2023 ja 450-hevosvoimaista Hurrican Force -sarjaa vuodelle 2025.