Perämoottorit jatkavat kasvuaan ja niin tekee myös perämoottoriveneiden koko. Tälle trendille ei maailmalla näy loppua.

Sen myötä maailman suurimmat perämoottorimerkit kisaavat jatkuvasti siitä, kenen valikoimista löytyy tehokkain kone. Honda ja Tohatsu ovat jääneet 250 hevosvoimaan, Evinrudella on 300 ja Suzukilla 350 kaakkia laitumella. Mercuryn vakiomallisto päättyy niin ikään 350-hevosvoimaan, mutta sen yläpuolella on erikoisosasto Mercury Racingin virittämä 400R.

Yamahan lippulaivamoottorina on ollut jo hyvän aikaa 350-hevosvoimainen V8. Se on ollut fyysisesti massamoottorivalmistajien perämoottoreista kookkain ja painavin, mutta jää nyt uuden F425 V8 XTO Offshoren rinnalla monin tavoin pieneksi.

Yamaha kiihdyttää yli 400-hevosvoiman rajan isolla, 5,6-litraisella vapaasti hengittävällä V8-moottorilla. Se on täysin uutta suunnittelua, ja varustettu ensimmäisenä bensiinikäyttöisenä nelitahtiperämoottorina polttoaineen suorasuihkutuksella.

Tarkka polttoaineen annostelu jopa 200 baarin korkeapaineella suoraan sylinterin palotilaan tehostaa merkittävästi palotapahtumaa, minkä ansiosta moottori tuottaa enemmän tehoa ja kuluttaa vähemmän. Suorasuihkutuksen etu tavanomaiseen epäsuoraan suihkutukseen verrattuna on tyypillisesti noin 10 prosentin luokkaa. Moottorin hyvää hyötysuhdetta kuvaa korkea 12,2:1 puristussuhde.

Tehoa ja vääntöä uudessa koneessa on sen verran paljon, että sitä varten on kehitetty oma XTO OS -potkurivalikoima. Potkurit ovat halkaisijaltaan 16–171/8-tuumaisia ja niiden lapapinta-ala on poikkeuksellisen suuri. Erityistä huomiota on kiinnitetty myös peruutustehoon. Sen merkitys on kasvanut, kun moottoreita asennetaan yhä suurempiin ja painavampiin veneisiin, joita manoveerataan joystick-hallintalaitteella.

Yamahan HelmMaster-joystick onkin luonnollisesti saatavilla V8 XTO:n yhteyteen, samoin kuin perinteiset mittarit korvaava CL7-monitoiminäyttö. Hallintalaiteteknologian kannalta V8 XTO:n tärkein uutuus on täysin sähköinen ja moottoriin integroitu ohjausjärjestelmä. Erillistä hydrauliohjausta kaapeleineen, letkuineen, sylintereineen ja nestesäiliöineen ei siis tarvita.

Tehon lisäksi V8 XTO tuottaa melkoisesti myös virtaa. Laturi tarjoaa 90 ampeerin virran jo 1 500 r/min käyntinopeudella, joten sähköntuotto on turvattu koneen käydessä.

Evinrude aloittamaan ja Mercuryn jatkamaan kulmikkuuden muotokilpaan Yamaha ei ole lähtenyt osallistumaan. Melko pehmeä ja pyöreä muotoilu pikemminkin piilottaa kuin korostaa V8 XTO:n kokoa. Värivaihtoehtoina on Yamahan perinteinen harmaa ja valkoinen.

Suuret luvut ovat V8 XTO:ssa keskeisessä roolissa, ja sama jatkuu myös painossa. Avomerikone ei ole keijukainen, sillä XL-rikinen V8 XTO:n painaa 432 kiloa. Se on 86 kiloa enemmän Yamaha F350, joka 346 kiloisena on sekin jo teholuokkansa painavin. Raskas työ, raskaat huvit, vai miten se meni?

www.yamaha-motor.eu