Porsche on nimenä varmasti kaikille tuttu eikä esittelyjä kaipaa, mutta Frauscherin kodalla tilanne lienee toinen. Se on perinteikäs itävaltalainen veneveistämö, joka on erikoistunut ylellisiin design-daycruisereihin, joissa on kuitenkin hyvällä tavalla perinteistä mahonki-runaboutien henkeä. Frauscherit ovatkin yhtä lailla kotonaan idyllisillä alppijärvillä kuin Välimeren kimalluksessa. Erityisesti Italian Garda-järvi, Ranskan Rivieran Port Grimaud ja Palma de Mallorcan Port Adriano ovat Frauscherien tiheimpiä esiintymisalueita.

Koska alppijärvet ovat Frauscherille tärkeä markkina-alue, on se ollut sähköveneilyssä kiinni jo pitkään. Asiat liittyvät toisiinsa, koska monilla Keski-Euroopan järvillä polttomoottorien käyttöä on rajoitettu jo kauan. Frauscher teki ensimmäiset täyssähköveneensä jo vuonna 1955. Nykymallistossa niitä on ennen Porsche-yhteistyötä viisi, joista 7,5-metrisen Miragen kaksi malliversiota ovat saatavilla myös polttomoottorilla.

Porsche, tai etenkin sen muotoiluosasto, itävallassa majaa pitävä Porsche Design Studio, on flirttaillut veneilyn kanssa ennenkin, vakavammin viimeksi viitisentoista vuotta sitten Fearless Yachtsin kanssa. Suhde kuivui nopeasti kokoon, mutta muistona on muutama yhdysvaltalaisen Donzin valmistama Fearless 28 -vene, joista yksi on parhaillaan myynnissä Suomessa

Porschen ja Frauscherin suhde on vakaammalla pohjalla, sillä autovalmistaja on mukana omasta aloitteestaan ja harkitusti. Taustalla on Porschen asiakastutkimus, jonka mukaan 34 prosenttia sen asiakkaista omistaa moottoriveneen tai harkitsee sellaisen ostamista. Yli puolet asiakkaista ilmaisi kiinnostuksensa nimenomaan sähköveneisiin ja jopa 80 prosenttia Porsche merkkiseen sellaiseen. 

Venevalmistajaksi Porsche ei kuitenkaan halunnut ryhtyä, joten kumppanuusmalli katsottiin sopivaksi vaihtoehdoksi ja Frauscher Porschen rinnalle sopivaksi partneriksii. Lopputulos kirjoitetaan tavalla Frauscher x Porsche.

Tehtäväjako on varsin selkeä. Frauscher valmistaa veneen, jolle Porsche Design antaa oman leimansa ja joka varustetaan Porschen (yhdessä konsernisisar Audin kanssa) kehittämällä ja venekäyttöön sopivaksi muokkaamalla Premium Platform Electric (PPE) -sähkövoimalinjalla. Myynti ja jälkimarkkinointi ovat Frauscherin ja sen jälleenmyyjäverkoston vastuulla, Porsche tukee sekä asiakasaktivoinnissa että voimalinjan osalta myös jälkimarkkinoinnissa.

Kokonaan uuden venemallin suunnittelun sijaan Porschen sähkötekniikka on istutettu Frauscherin 858 Fantomin avokeulaiseen Air-malliversioon, joka tyypillisesti varustetaan bensaa ryystävällä pikku- tai isolohko-V8:lla. Porschen tekniikan ja stailauksen jälkeen estradilla on uusi sähkövenemalli, jonka koko mallinimi venyy muotoon Frauscher x Porsche 850 eFantom Air.

Frauscher x Porsche 850 eFantom Air: uusinta sähkötekniikkaa

Automoottorien hyödyntäminen veneissä on tavallista, mutta yleensä viimeisin tekniikka löytää tiensä veneisiin viiveellä. Frauscher x Porschen kohdalla tilanne on päinvastainen. Se tosin johtuu yksinkertaisesti siitä, että ensimmäisten PPE-perusrakennetta hyödyntävien automallien, Porsche Macan Electricin ja Audi Q6 E-tronin, tuotekehitys on muiden ongelmien takia viivästynyt ainakin vuodella, ja autot lanseerataan näillä näkyvin vasta keväämmällä.

Frauscherin kannalta tilanne on herkullinen, sillä tarjolla on tehokas ja sähköveneissä uniikki 800 voltin arkkitehtuuri, joka mahdollistaa kookkaan 100 ampeeritunnin ajoakun tehokkaan DC-pikalatauksen. Mobiilit pikalatausasemat, joiden varastoakkukonttia ladataan sataman verkkovirralla mutta puretaan sähköveneiden pikalatauksilla, ovat sähköveneilyinfrastruktuurin kehityksen keskiössä. 

Porschen 800 voltin järjestelmä mahdollistaa latauksen jopa yli 250 kilowatin teholla, joten parhaimmillaan eFantomin 100 kilowattitunnin akun täyttö kymmenestä prosentista 80 prosenttiin käy alle puolessa tunnissa. Toki lataus onnistuu veneen 11 kilowattitunnin laturilla myös tavanomaisesta maasähköpistorasiasta, aikaa kuluu vain ihan eri tavalla. Mutta sitähän usein riittää, kun vene makaa käyttökertojen välissä laiturissa.

Teho ei ole sähkömoottoreille ongelma, joten sitä piisaa myös eFantomissa, johon on valittu sähkö-Macanin voimakkain moottori, jonka tehoa on tosin hieman rajoitettu. Parhaimmillaan on silti käytössä messevät 400 kilowattia eli noin 540 hevosvoimaa. Huipputeho on tosin hetkellinen, jatkuva tehoa on paljon maltillisemmat 170 kilowattia eli 230 hevosvoimaa.

Voimalinjan päässä on sen perinteisin osa, johon Porschella ei ole osaa eikä arpaa, eli sähkötekniikan voiman veteen välittävä vetolaite. Se on polttomoottoriveneistä tuttu MerCruiserin tuplapotkurinen Bravo III X.

Frauscher x Porsche eFantom Air: Porsche tunnelmaa

Kun kyse on Porschesta, on ajoelämys oleellinen osa kokonaisuutta. Niinpä ajopäivän ohjelma oli laadittu Porschen puolelta huolellisesti. 

Aamun parin tunnin ajolenkki Gardan ympäristön serpentiiniteillä viritti ajoaistit oikeaan tunnelmaan, vaikka uutta sähkö-Macania ei paikalle vielä saatukaan. Sen sijaan alle annettu Porsche-malliston sähköinen lippulaiva Taycan Turbo S ajoi kyllä asian.

Autoilun jälkeen siirryttiin vesille, ensin poikkeuksellisesti tuotekehitykseen käytetyllä testimuulilla ja sen jälkeen tehdyn työn hedelmät ja valmiin lopputuloksen paljastavalla tuotantosarjan ensimmäisellä valmistuneella Frauscher x Porsche eFantomilla. Lopuksi ajettiin vielä vertailulenkki bensa-V8:lla varustetulla 858 Fantom Airilla.

Käsikirjoituksessa draaman kaari on selvä: aito sähkö-Porschen tekniikka ja ajofiilis on siirretty huolellisesti hiottuun eFantomiin, joka saa polttomoottorivastineensa tuntumaan vanhanaikaiselta. Käytännössä päivä sujuikin aika lailla käsikirjoituksen mukaan.

Taycan tuntuu vanhan italialaiskylän läpi ahtautuessa isolta, kalliilta ja siksi varovaisuutta vaativalta, mutta vapautuu autostradan auetessa. Sopivan pitkiä suoria ja vuoren rinnettä polveilevia loivia jaksoja tarjoava serpentiinitie onkin sitten jo yhtä autoilun juhlaa, jossa ihminen ja kone on kuin yhtä.

Autoilu päättyy Garda-järven rannalle Cantieri Nautico Feltrinellin Gargnanossa sijaitsevaan satamaan, jossa odottaa metallihohtoisen siniharmaaksi maalattu Frauscher x Porsche 850 eFantom Air. Ensimmäinen ajatus on, että toivottavasti sitäkään ei tule ahtaassa satamassa naarmutettua.

Aivan kuten Taycanissa tai tulevassa Macanissa, oikeastaan mikään ei huuda ulospäin, että kyseessä on sähkövene. Porschen tekniikka on piilossa kannen alla ja muotoilultaan sekä tilaratkaisultaan eFantom on aivan samanlainen kuin normaali Fantom Air. Toki jo sekin on selkeälinjaisuudessaan tavattoman tyylikäs päiväristeilijä, jonka muodoissa on kuitenkin taidokas ripaus dramaattisuutta.

Jotta Porsche-omistajat tuntisivat olonsa kotoisiksi, on Porschen designstudio päästetty irti lähinnä ohjaamossa, johon on lisätty Porsche-tyylinen ratti ja klassinen viiden analogisen mittarin mittaripaneeli. Muu on pikemminkin kosmetiikkaa, kuten Porschen logobrodeeraukset penkkien selkänojissa. Kokonaisuutena Porsche-ilme jää lopulta aika miedoksi.

Frauscher x Porsche 850 eFantom Air: neljä ajotilaa

Ajamiseen merkkiuskollisuutta tuo neljä ajotilaa, joista kolme, Range, Sport ja Sport+, ovat Taycanista tuttuja. Neljäs on veneilyyn räätälöity Dock. Ajotilaa ei valita Taycanin tapaan ratin pyörylällä, vaan Xentan sähköisen kaukohallintalaitteen alapuolella olevilla napeilla.

Liikkeelle lähdetään luonnollisesti Dock-asetuksella. Se rajoittaa nopeuden täydellä kaasulla kahdeksaan solmuun, joten kaukohallintalaitetta voi käyttää luontevan kokoisin liikkein. Sähkömoottori tuottaa voimaa välittömästi, mutta Dock-ajotilassa se annostellaan ulos pehmeästi. Satamamanööverit sujuvat siksi luontevasti ja varmaotteisesti, ilman turhaa hermoilua.

Range-ajotila optimoi nimensä mukaisesti toimintamatkaa, ja välttää ylilyöntejä. Kiihtyvyys on kuminauhamaisen pehmeää veneen hakeutuessa taloudellisimpaan, noin 22 solmun liukunopeuteen. Ajoaikaa riittää noin tunniksi eli toimintamatkaksi kyseisellä nopeudella muodostuu 25 meripeninkulmaa. Enemmän uppoumanopeuksia ajelemalla toimintamatkaa voi venyttää 50 meripeninkulmaan ja ylikin. Käytännössä ajoajaksi muodostunee 2–3 tuntia, kunhan ei liikoja revittele.

Samaa tekniikkaa käyttävän auton ja veneen hyötysuhteen ero on selvä ja konkretisoituu, kun verrataan Taycanin ja eFantomin toimintamatkoja ja kulutuksia. Taycanin sähkönkulutukseksi sekalaisessa ajossa ilmoitetaan 20 kilowattituntia sadalla kilometrillä ja toimintamatkakaksi parhaimmillaan yli 500 kilometriä. Veneen kulutus on helposti kymmenkertainen ja toimintamatka jää viidesosaan.

Sport- ja etenkin Sport Plus -ajotilat vapauttavat eFantomin kaiken potentiaalin ja tuovat hymyn naamalle, toimintamatka-ahdistuksen uhallakin. Tehoa ja vääntöä on itse asiassa niin runsaasti, että pientä peukalointia on tarvittu. Huippunopeus on rajoitettu 45 solmuun ja vääntöä on rajoitettu vetolaitteen kestävyyden nimissä.

Silti suorituskyky on parhaimmillaan repivää. Aivan kuten tehokkaissa sähköautoissa, on kiihtyvyys se ominaisuus, joka aiheuttaa eniten tykytyksiä. Sport Plus -valinta vapauttaa täydet tehot kiihdytykseen, jolloin eFantom ampaisee liikkeelle kuin se kuuluisa hauki kaislikosta – ja selvästi polttomoottoriverrokkia ripeämmin. Vielä 40 solmun nopeudessakin kahvan pohjaan painaminen saa selän painautumaan tiiviimmin penkkiin, ennen kuin rajoitin puuttuu peliin.

Frauscher x Porsche 850 eFantom Air: ajamisen iloa

Iltapäivän tuuli nosti Gardalle terävän ja tiheän metrisen aallokon, joka muistutti aika tavalla esimerkiksi Saaristomeren isompien selkien olosuhteita. Tämä ei osoittautunut eFantomille ongelmaksi.

Mielenkiintoisesti eFantom painaa melko tarkalleen yhtä paljon kuin perinnemoottorilla varustettu versio, mutta sen painonjakauma on jopa hitusen perinnemoottoriversiota parempi. Sähkö-Fantomin painavin elementti on moottorin sijaan ajoakku, joka on bensaversion V8:a edempänä ja syvällä veneessä. Sen ansiosta eFantom on erittäin tasapainoinen ajettava, mikä korostuu etenkin reippaammassa sivuaallokossa.

Vajaan kolmen tonnin omamassa, kahdeksan metrin pituus ja syvä V-runko muodostavat hyvän lähtökohdan aallokkoajoon, eikä eFantom petä. Sen keula leikkaa aaltoja pehmeästi ja ohjaa roiskeet etäälle sivuille. Ohjaustuntuma on tarkka ja reagointi ohjausliikkeisiin nopeaa, mikä helpottaa etenkin sporttista aallokkoajoa. 

Porschemainen ajamisen elämys on eFantomissa vahvasti läsnä. Siinä missä Taycan nielee nautinnollisesti mutkia, tekee eFantom saman aalloille. Toisaalta ajotapa on yhtälailla helppoa sovittaa mahdollisimman mukavaa ja siistiä etenemistä edistäväksi. 

Oikeastaan ainoa kauneusvirhe ajo-ominaisuuksissa ja käsiteltävyydessä on kaukohallintalaitteen pieni epätarkkuus: liukunopeuksilla vene ei aina tunnu seuraavan täysin kahvan liikkeitä, vaan kiihtyvän tai hidastavan hieman yli pyydetyn. 

Ajoasento on kohtuullisen tukeva mutta silti suunniteltu pikemminkin kruisailuun kuin erityisen vauhdikkaaseen ajoon. Taycanista tuttua sisäänsä sulkevaa ohjaamotunnelmaa eFantomissa ei ole, mutta toisaalta penkille istuminen ja nouseminen on huomattavasti Taycania helpompaa.´ Kojelautanäkymä on selkeä, sillä keulapotkurin hiukan hankalasti ratin kehän alle jäävää hallintalaitetta sekä start- ja stop-nappuloita lukuun ottamatta kaikki muu on siivottu monitoiminäytön ruudulle.

Frauscher x Porsche 850 eFantom Air: sähköveneiden parhaimmistoa

Frauscherin ja Porschen yhteistyö nostaa sähköveneilyn uudelle tasolle. Suoristuskyvyn ja ajo-ominaisuuksien perusteella eFantom on päiväretkikäyttöön tarkoitettujen sähköveneiden ehdotonta eliittiä, ja jättää polttomoottorivastineen selvästi varjoonsa. Ja se on sähköveneissä vielä hyvin harvinaista.

Tilojen puolesta avokeulainen Fantom Air täyttää päiväretkiveneen määritelmän mallikkaasti. Keulassa on kaksi mukavaa laitasohvaa, joiden väliin saa pöydän. Etupäädyn kulmaselkänojan ansiosta sovilla on mukava retkottaa myös jalat ylös nostettuna perää kohti. Ohjaamon takana on yhtä lailla mukavat kulmasohvat sekä peräkannella aurinkotasot.

Myös kulkuyhteydet toimivat sujuvasti. Keulatasolta pääsee askelman kautta avotilan turkille ja pulpetin kiertämiseen on hyvin tilaa. Peräsohvan ja aurinkotasojen keskellä on puolestaan kulkuväylä uimatasolle.

Varusteiltaan eFantom on varsin valmis paketti. Lisävarustelistalta löytyy lähinnä vain arvokkaita Porschen erikoisvärejä. Muun muassa Raymarinen 12-tuumainen monitoiminäyttö, laadukas audiojärjestelmä, bimini top, jääkaappi ja keulapotkuri kuuluvat vakiovarusteisiin. Monitoiminäytössä on karttaplotterin lisäksi digitaalikytkimet ja ajotietokone, joka muun muassa vahtii sähkömoottorin, ajoakun ja sen jäähdytysnesteen lämpötiloja sekä tietysti laskee jäljellä olevaa toiminta-aikaa ja -matkaa. 

Liukuvarunkoisille sähköveneille tyypilliseen tapaan juuri toimintasäteestä muodostuu myös eFantomin suurin kompastuskivi. Suorituskykyä ja ajo-ominaisuuksia kyllä riittää, mutta niistä nauttiminen tyhjentää akkua hermostuttavaan tahtiin, vaikka hermoilusta osa meneekin toimintamatka-paranoian piikkiin.

Faktaa sen sijaan on, että Frauscher x Porsche 850 eFantom Air on veroineen noin 700 000 euron hintaisena törkeän kallis ja useimpien Porsche-omistajienkin ulottumattomissa. Toisaalta varsinainen kohderyhmä lienee sellainen, joilla Porscheja on jokaiselle viikonpäivälle ja miljoona on leluihin laitettavaksi pikkuraha. Ensimmäisenä myydään 25 numeroidun veneen erikoissarja.