Sivustolla 85 vierailijaa

21.08.2017

AMT on kymmenessä vuodessa vakiinnuttanut paikkansa Suomen kymmenen myydyimmän venemerkin joukossa. Uusi 190 BR johdattelee mallistoa uuteen sukupolveen, mutta millä eväillä?

AMT-malliston lanseerauksesta tuli viime vuonna kuluneeksi kymmenen vuotta. Aimo Mustosen tehtaalla on kuitenkin huomattavasti pidempi kokemus veneiden sarjatuotannosta, sillä ennen omaa tuotemerkkiä AMT toimi pitkään Konekesko Oy:n sopimusvalmistajana Yamarineja tehden. Virallisesti AMT-lyhenne tulee sanoista Advanced Marine Tech.

Uudella 190 BR:llä on isot saappaat täytettävänä, sillä se korvaa muun muassa Venemestari-lehden testeissä ja vertailuissa menestyneen ja AMT:n myydyimpiin malleihin lukeutuvan, nykymittapuun mukaan varsin kunnioitettavaan 10 vuoden malli-ikään ehtineen 185 BR:n. Otetaan siis täyden testiprotokollan kautta selvää siitä, onko 190 BR:ssä ainesta luokkansa uudeksi mittapuuksi.

Vieritä vertailua

AMT 190 BR

5,60 x 2,25 m 
700 kg
80-115 hv
C / 7 henk.
22 900 € (ilman moottoria)
32 990 € (100 hv Honda BF100)

Bella 550 BR

5,53 x 2,15 m 
650 kg
80-115 hv
C / 7 henk.
18 900 € (ilman moottoria)
29 390 € (100 hv Mercury F100)

Finnmaster 55 BR

5,50 x 2,25 m
650 kg
60–100 hv
C / 6 henk.
20 200 € (ilman moottoria)
30 590 € (100 hv Yamaha F100)

Uttern T57

5,73 x 2,29 m
895 kg
100–150 hv
C / 6 henk.
ei ilmoiteta
32 240 € (100 hv Mercury F100)

Yamarin 56 BR

5,67 x 2,25 m
670 kg
80–115 hv
C / 6 henk.
18 850 € (ilman moottoria)
29 240 € (100 hv Yamaha F100)

Yamarin Cross 57 BR

5,66 x 2,17 m
680 kg
80–115 hv
C / 6 henk.
24 190 € (ilman moottoria)
34 580 € (100 hv Yamaha F100)

Tykkää
  • Ajettavuus
  • Laaja liukunopeusalue
  • Toimivat tilat
  • Poikkeuksellinen peräkansi
  • Laatuvaikutelma
Älä tykkää
  • Keulan tyynysarja kaipaa selkänojia
  • Apukuskin kiinteä penkki ei vedä vertoja mukavuudessa kuppijakkaralle