Veneen akku vaatii kunnossapitoa, etenkin talvitelakoinnin jälkeen. Muutoin akkua uhkaa itsepurkautuminen ja muunlaiset häiriöt, jotka voivat johtaa käynnistysongelmiin tai akun vaurioitumiseen.

– Akku on aina hyvä tarkistaa ylimääräisen kerran, jotta vältetään ongelmat, kun on aika lähteä ensimmäiselle veneajelulle. Tarkistus on hyvä tehdä ajoissa, ettei tarvitse huolehtia moottorin käynnistymisestä, kun vene on pakattu täyteen ja mieli tekee vesille, sanoo Exiden Pohjoismaiden tuotepäällikkö Viktor Ekermo.

Vesille lähdön onnistuminen ja moottorin käynnistyminen on yleensä kiinni akun kunnosta.

Oikein huollettuna veneen perinteinen lyijyakku kestää normaalisti useamman vuoden. Kaikilla akuilla on tietty itsepurkautuminen, mikä laskee akun lepojännitettä.

Täyteen varatun akun jännite on 12,7 volttia. Kun lepojännnite laskee 12,4 volttiin, on akku ladattava vaurioiden välttämiseksi. Osittain varatussa akussa on vaarana sulfatoituminen, mikä alentaa akun kapasiteettia.