Helsingin venenäyttelyssä 1984 vuoden veneeksi valitun Marino 9000 -veneen alkuperäisessä meridieselmoottorissa alkoi esiintyä vanhuuden oireita. Omistaja oli ehtinyt harkita moottorin vaihtoa jo aikaisemmin, mutta päätyi lopulta korjaukseen. Se ei kuitenkaan taannut toimivuutta kovin pitkäksi aikaa. Lopulta sylinterikannen halkeaminen viimeiseli kaksi päätöstä: vene vaihtaisi omistajuutta isältä pojalle ja saisi samalla uuden voimanlähteen. 

Marino 9000:n ensiesittelyn aikoihin trendinä olivat mahdollisimman suuret sisätilat. ”Ysitonninen” onkin melko kookas: 9 metriä pitkä ja 3,2 metriä leveä, voimakkailla nousulistoilla varustettu matkavene, joka painaa moottorin kanssa 4 500 kiloa. 

Moottorinvaihdon kohteena olevan yksilön ensiasennusmoottori onmekaanisella merikytkimella varustettu 110-hevosvoimainen Volvo Penta, mutta venettä sai myös tehokkaammilla, 165–220 hevosvoimaisilla vaihtoehdoilla. Vanha moottori antoi veneelle noin 8 solmun matkavauhdin huippunopeuden asettuessa 12 solmun tienoille. Alkuperäiseen puoliliukuvaan käyttötarkoitukseen nähden moottori oli selvästi liian pienitehoinen. Uudelta moottorilta vaadittaisiin siis huomattavasti enemmän puhtia. Myös tärinättömämpi ja äänettömämpi kulku olivat toivelistalla.

Nykyaikaisella moottorilla huoltovapautta

Useiden eri vertailussa olleen vaihtoehdon jälkeen uudeksi moottoriksi päätettiin valita Tekno-Marinen maahantuoma 4-sylinterinen Hyundai Seasall R200. Iskutilavuudeltaan 2,2-litrainen moottori tuottaa 200 hevosvoimaa 3 800 r/min maksimikäyntinopeudella. 16-venttiilinen moottori on varustettu muuttuvasiipisellä E-VGT-turboahtimella, jonka avulla maksimivääntö saavutetaan jo alle 2000 r/min käyntinopeudella.  Moottorin sylinteriryhmä on valurautaa ja sylinterikansi alumiinia, jolloin moottorin paino on maltilliset 280 kiloa. Hydraulinen merikytkin tuo painoa noin 30 kiloa lisää.

Hyundain dieselmoottorissa käytetään common rail -yhteispaineruiskutusta. Se antaa noin kymmenkertaisen paineen mekaaniseen suihkutusjärjestelmään verrattuna, mikä takaa paremman palamistapahtuman ja polttoainetaloudellisuuden. Moottori on varustettu myös elektronisella moottorinohjauksella ja hydraulisilla venttiilinnostimilla. Ketjukäyttöinen jakopää lisää moottorin huoltovapautta, samoin kuin sähköinen öljynvaihtopumppu.

Merikäyttöön marinoitu R200-moottori on käytössä 2,2 CRDi -mallimerkinnällä myös Hyundain ja Kian henkilöautoissa, joten myös varaosia on hyvin saatavilla. Moottorin maksimi vääntömomentti on väkevät 440 newtonmetriä, mikä takaa sitkeän menon.

Ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa

Käytännössä moottorin vaihto nosti Marino 9000:n  ominaisuudet odotusten mukaisesti uudelle tasolle. 200-hevosvoimaiselle Hyundailla sopiva marssivauhti asettuu 2 800–3 000 r/min käyntinopeuden välille, jolloin matkanopeus on 13–15 solmua ja kulutus noin 18–22 litraa tunnissa eli noin 1,6 litraa meripeninkulmalla. Huiput asettuvat 20 solmun tienoille. 

Moottorin tasapainoakseli eliminoi mäntien liikkeen aiheuttamaa värähtelyä ja moottorin tärinää isommilla kierroksilla. Uuden puhdin ansiosta veneen puoliplaanavat ominaisuudet pääsevät vihdoinkin oikeuksiinsa.  

Moottorinvaihdon yhteydessä uusittiin myös moottorin vedenotto tehokkaammaksi ja asennettiin Racor-tyyppinen T-M 500 FG -polttoaineen vedenerotin, joka ehkäisee tehokkaasti polttoaineessa mahdollisesti olevien veden tai bakteerikasvuston pääsyn moottorin polttoainekiertoon.

Moottorin vaihdon ansiosta 40-vuotias klassikkovene on saanut taas rutkasti uutta puhtia ja toimintavarmuutta pitkälle tulevaisuuteen ilahduttamaan uusia sukupolvia.