Sea-Doo-vesijettien, Ski-Doo- ja Lynx-moottorikelkkojen, Can-Am-ajoneuvojen sekä Rotax-moottorien valmistajana tunnetun BRP:n kiinnostus veneilyä kohtaan on ollut luvalla sanoen melko poukkoilevaa, ja yllättäviä käänteitä on riittänyt. 

Bombardier-konsernista erilliseksi yhtiöksi irtautuneen BRP:n eli Bombardier Recreational Productsin ensiaskel veneilybisnekseen oli Johnson- ja Evinrude-perämoottorimerkkien hankinta vuonna 2001 OMC:n konkurssipesältä. Johnsonin BRP tosin päätyi lopettamaan heti. Evinrudeen BRP panosti sen sijaan vahvasti, ja markkinoille tuotiin muun muassa uusi, 115–300-hevosvoimaisten G2-moottorien sukupolvi.

Vuonna 2018 BRP perusti Evinrude-moottorien rinnalle Marine Groupin, ja hankki siihen useamman venemerkin verran perälautoja Evinrudelle. Yhdysvalloista hankinnoiksi valikoitui AlumaCraft-kalaveneet ja Manitou-ponttoniveneet, Australiasta Telwaterin Quintrex-, Savage- ja Stacer-venemerkit. Yhteistä kaikille on alumiinirakenne.

Vain kaksi vuotta myöhemmin eli vuonna 2020 BRP yllätti ilmoittamalla lopettavansa Evinrude-perämoottorien valmistuksen, ja panostavansa sen sijaan veneliiketoiminnan kehittämiseen. Venemerkkien perälautoihin BRP alkoi hankkia lähinnä Mercuryn moottoreita. 

Syksyllä 2022 BRP esitteli kuitenkin matalalinjaisen, vesirajassa lymyilevän Rotax S -perämoottorin, ja julkisti venemerkkiensä mallistoihin matalan perämoottorin päälle ulottuvilla uima- ja aktiviteettitasoilla varustettuja venemalleja. Tekniikaltaan kaksitahtiset Rotax S -moottorit perustuvat viimeisimmäksi jääneisiin Evinruden 115- ja 150-hevosvoimaisiin E-Tec G2 -moottoreihin.

Aikaa kului jälleen vain pari vuotta siihen, kun BRP ilmoitti viime vuoden lokakuussa laittavansa venemerkkinsä myyntiin ja keskittyvänsä vesikulkuneuvoissa ydintoimintoihin kuuluvaiin Sea-Doo-vesijetteihin ja -jettiveneisiin.

Kuluvan vuoden huhtikuun alussa BRP tiedotti päivän välein myyneensä ensin Telwaterin ja sen venemerkit japanilaiselle Yamahalle ja AlumaCraftin yhdysvaltalaiselle Bryton Marine Groupille.

Vesillä Yamaha tunnetaan etenkin perämoottoreista ja vesijeteistä, mutta se omistaa myös venevalmistajia, kuten suomalaisen Buster-, Cross- ja Yamarin-veneitä valmistavan Inhan Tehtaat. Kaupan myötä listalle voidaan lisätä siis myös australialaiset Quintrex, Savage ja Stacer.

14–20-jalkaisiin (4–6 m) vapaa-ajan kalaveneisiin keskittynyt AlumaCraft täydentää luontevasti Bryton Marine Groupin kuuden venemerkin (All American, Brix, Duckworth, KingFisher, Eaglecraft ja Weldcraft) tarjontaa, joka ulottuu 18–47-jalkaisista huviveneistä yli 100-jalkaisiin, katamaraanirunkoisiin työ- ja matkustaja-aluksiin.

AlumaCraftin ja Telwaterin merkkien myynnin jälkeen BRP:n Marine Groupista on jäljellä enää ponttonivenemerkki Manitou. Senkin myynti lienee vain ajan kysymys. Ellei BRP sitten jälleen yllätä ja päätä kääntää kelkkaa kohti jotain uutta.

www.brp.com

www.bryton.com

www.global.yamaha-motor.com