Kiista sai alkunsa Donald Trumpin presidenttikaudella maaliskuussa 2018, kun Yhdysvallat määräsi (EU:sta tuotavalle) teräkselle 25 ja alumiinille 10 prosentin tuontitullit. EU vastasi asettamalla ja korottamalla monien yhdysvaltaisten tuotteiden tullimaksuja 25 prosenttiin.

Yhdysvalloissa valmistettujen veneiden kaupalle EU:n alueella 25 prosentin tuontitulli oli käytännössä kuolinisku. Esimerkiksi Suomessa on viime vuosina myyty yhdysvaltalaisista venemerkeistä vain Brunswick-konserniin kuuluvien Sea Rayn ja Baylinerin malleja, joiden valmistus tapahtuu EU:n sisällä Puolassa ja Portugalissa. 

Sopu tullikiistaan löytyi G20-maiden kokouksessa Roomassa. Sopu osoittaa, että osapuolien väliset kauppasuhteet ovat palautuneet lähemmäksi normaalia Trumpin väistyessä Bidenin tieltä Valkoisessa talossa. 

Jatkossa Yhdysvallat sallii jälleen tullivapaan viennin ennalta määritellylle vuotuiselle määrälle EU:ssa tuotettua terästä ja alumiinia. Samalle EU luopuu vastatoimena yhdysvalloissa valmistetuille tuotteille asetetusta 25 prosentin tuontitullista. 

Jää nähtäväksi, missä määrin yhdysvaltalaiset venemerkit onnistuvat palaamaan Euroopan ja Suomen markkinoille tuontitullien poistumisen jälkeen.