Liikkuminen kanavissa voi olla varsinkin ensikertalaiselle hermoja koetteleva ja jopa pelottava kokemus. Kouvolan kaupunki muistuttaa tiedotteessaan veneilijöitä vesiliikennerajoituksista, veneen päällikön vastuusta ja kanavassa toimimisen perusteista sekä hyvistä merimiestavoista, jotka tekevät kaikkien liikkumisesta sujuvampaa.
Tärkeää on esimerkiksi sisäistää se, että kanavassa ei saa ohittaa odotuslaiturissa olevia, vaikka liikennevalo vaihtuisi ja ikiaikaisiin merimiestapoihin puolestaan liittyy olennaisesti varovaisuus ja kohteliaisuus toisia kohtaan.
Navigoinnin opettaja Ari Vainio Kouvolan Kippareista ja Mika Lyytikäinen Kuusankosken veneilyseurasta antavat seuraavat vinkit sujuvaan liikennöintiin kimolan kanavalla:
- Noudata nopeusrajoituksia
Kimolanlahti 15 km/h ( 8 solmua), kanavaosuus 9km/h ( 5 solmua ). - Laita kelluntapukineet, kiinnitysköydet ja lepuuttajat valmiiksi hyvissä ajoin ennen odotuslaituria ja sulutusta. Odotuslaituri on Pyhäjärveltä tullessa oikealle, ennen tunnelia ja Päijänteen suunnalta tultaessa vasemmalla.
- Älä ohita kanavassa, äläkä odotuslaiturissa olevia, vaikka liikennevalo vaihtuisikin.
- Odotuslaituri kannattaa täyttää tiiviisti, jotta kiinnittymään mahtuisi mahdollisimman monta venekuntaa. Odotuslaiturin täyttäminen aloitetaan sulun puoleisesta päädystä, jolloin seuraavat veneet voivat ajaa helposti laituriin siellä jo olevien taakse. Ruuhka-aikoina odotuslaiturissa kannattaa käyttää sivukiinnittymistä toisiin aluksiin samaan tapaan kuin sulkualtaassa. Jos saavut odotuslaituriin ensimmäisenä, käynnistä automaattisulutus vetämällä käynnistysnarusta.
- Huomaa, että kanavan tunnelin käyttö odotuslaiturina on kielletty.
- Kun ohjausvalo on vaihtunut vihreäksi, sulkuun ajetaan saapumisjärjestyksessä ja aallokkoa aiheuttamatta. Jos aluksia on paljon, anna isompien alusten ajaa ja kiinnittyä sulkuun ensin, pienemmät niihin sivukiinnityksellä ja lepuuttajat välissä.
- Kimolan sulussa kiinnitytään sulkualtaan itäpuolella olevaan koko sulun mittaiseen nousujohteeseen (Pyhäjärveltä tultaessa oikealla, Päijänteeltä tultaessa vasemmalla). Muulla tavoin kiinnittyminen on kielletty. Köysissä pitää olla vapaa pää niin että nousujohteesta voi irrottautua veneestä käsin. Sulutuksen aikana tulee olla turvallisuussyistä aluksessa.
- Irrottautua saa vasta vihreän valon palaessa. Älä tee aallokkoa, äläkä ohittele poistuessasi sulusta.
Ongelma- ja häiriötilanteissa soita ohjauskeskukseen 02 953 44 152.Ohjauskeskus sijaitsee Vääksyn kanavalla. Sulkualueella on kaiuttimet, jolla ohjauskeskus voi antaa liikennöintiohjeita, kuten matkustaja-aluksille etuajo-oikeuden sulkuun.
www.kouvola.fi