Merivoimat tiedotti maanantaina 2. maaliskuuta, että ensimmäiset peruskorjatut Jurmo-luokan veneet on nyt laskettu vesille. Peruskorjatut veneet tulevat Uudenmaan prikaatin rannikkojääkärien ja osin myös Upinniemessä sijaitsevan Rannikkoprikaatin rannikkojoukkojen käyttöön.
Jos oheinen Facebook-videolinkki ei avaudu, voit katsoa videon myös tästä linkistä.
Jurmo-luokan maihinnousuveneet ovat tuttuja kaikille, jotka ovat saaneet tämän vuosituhannen puolella rannikkojääkärikoulutuksen Dragsvikissä tai rannikkojoukkokoulutuksen merivoimien muissa joukko-osastoissa.
Jurmo-luokan vene on rannikkojoukkojen ”työrukkanen”, jolla esimerkiksi rannikkojääkäriporukoihin tai rannikkotykistöjoukkoihin kuuluvat sotilaat siirretään nopeasti mantereelta saaristoon toiminta-alueilleen. Alus soveltuu myös maihinnousuihin.
Varusmiesten ja reserviläisten kipparoimia
Veneitä kuljettavat yleensä veneenkuljettajiksi koulutetut merivoimien varusmiehet tai reserviläiset. Toki myös merivoimien kantahenkilökunta kuljettaa joskus Jurmo-veneitä, mutta ensisijaisesti ne on tehty varusmies- ja reserviläiskippareiden ohjailtaviksi.
Jurmo-luokan veneet aiheuttavat joskus myös ärsytystä huviveneilijöiden parissa, koska veneellä ajetaan yleensä ”kahva pohjassa” – ja peräaallot ovat sen mukaiset. Jurmojen aiheuttamat peräaallot ovatkin yksi suosittu purnauksen aihe veneaiheisilla some-foorumeilla.
Jurmo-luokan joukkojenkuljetusvene Perniön Matildassa sijaitsevassa vierasvenesatamassa. Kuva: Markus Rantala/Creative Commons/CC-BY-SA-3.0.
Jurmo-luokka on edistyneempi versio vanhemmasta alusluokasta eli Uisko-luokasta. Uiskoissa kuljetettava joukko istuu avokannella sään ja merenkäynnin armoilla. Jurmoissa matkustajat ovat sateelta, tuulelta ja meren pärskeiltä suojassa. Uiskot ovat käytössä edelleen Jurmojen rinnalla.
Jurmossa keulan matkustamossa on kuljetettaville sotilaille veneen reunoille sijoitetut jousitetut penkit. Ne lisäävät matkustusergonomiaa huomattavasti verratuna Uisko-luokan penkittömyyteen. Taistelijoiden reput, aseet ja muu materiaali kulkevat Jurmoissa matkustamon keskiosassa.
Jurmo-veneiden sisätiloissa on suhteellisen mukava matkustaa. Ilmajousitetut penkit ja himmennettävä led-valaistus mahdollistavat myös torkkumisen merikuljetuksen aikana. Kuva: Wikimedia Commons / Tvkosone
Mittava korjausurakka
Jurmo-luokan aluksia korjataan ja päivitetään merivoimien joukko-osastojen käyttöön vuosien 2019–2022 aikana. Kaikkia Jurmoja ei tässä urakassa kuitenkaan peruskorjata.
Jurmo-luokan joukkojenkuljetusveneet ovat olleet merivoimien käytössä 2000-luvun alkupuolelta asti. Käynnissä olevassa peruskorjauksessa veneiden rungot, moottorit, vaihteet ja ohjaamot uusitaan tai korjataan tarvittavilta osin. Näkyviä ulkoisia muutoksia ei juuri tule, mutta päivityksessä alusten käyttöturvallisuutta sekä ergonomiaa parannetaan.
Peruskorjatut Jurmot varustetaan ammattikäyttöön tarkoitetuilla navigointijärjestelmillä. Elinkaaripäivityksen myötä veneisiin tulee myös trimmitasot parantamaan veneen kulkuominaisuuksia.
Peruskorjauksen työt toteuttaa Millog Oy alihankkijoineen. Hankinnan kokonaisarvo on noin 22 miljoonaa euroa.
Korjauspäätös ei ollut ”läpihuutojuttu”. Helsingin Sanomat kirjoitti 27. joulukuuta 2016, että peruskorjauksen vaihtoehtona oli, että Jurmot ajetaan elinkaarensa päähän ja korvataan myöhemmin kokonaan uusilla maihinnousuveneillä.
Lue merivoimien tiedote aiheesta täältä.