Vesillä nopeusalueita on selvästi vaikeampi hahmottaa kuin maanteillä, ja veneilijöiden tulee osata tulkita merkkejä vesillä tai yrittää etsiä rajoitusalueita esimerkiksi Väyläviraston ylläpitämästä tietolähteestä.
Veneiden vuokraus- ja yhteyskäyttöpalvelu Skipperi on tarttunut ylinopeushaasteeseen teknologian keinoin kehittämällä yhdessä Nextfourin kanssa Skipperin veneissä oleviin Q Experience -plottereihin geofencing-ominaisuutta, joka välittää tietoa veneen liikkeistä.
–Ylinopeutta ajetaan harvoin tahallisesti ja uskon, että tällainen ratkaisu kitkee ylinopeuksia tehokkaasti, sanoo Skipperin toimitusjohtaja Kristian Raij.
Jo nykyisellään Skipperin järjestelmät tietävät reaaliaikaisesti, missä veneet liikkuvat ja millä nopeudella. Uudessa järjestelmässä Skipperin ylläpitämä tieto nopeusrajoitusalueista yhdistetään veneeltä tulevaan tietoon.
Raij kertoo, että uusi palvelu on ollut kuukauden ajan testissä ja se tullaan liittämään kaikkiin Skipperin veneisiin elokuun alkupuolella.
– Tämän jälkeen Skipperi-veneet varoittavat ylinopeudesta ensin äänimerkillä ja varoitustekstillä plotterissa. Varoitukset poistuvat, kun nopeus lasketaan alle rajoituksen.
Veneen tekniikka ilmoittaa myös, jos vene ajaa aallonmuodostusalueella yli viiden solmun nopeutta.
-Ensi alkuun järjestelmä on suljettu ympäristö, jota käytetään vain Skipperi-veneissä. Jatkossa katsotaan, voisiko omainaisuutta tarjota myös laajemmin veneilevän yhteisön käyttöön, Raij sanoo.
Suomessa Skipperillä on 160 venettä, joista 100 pääkaupunkiseudulla. Geofencing-ominaisuus julkaistaan samaan aikaan Skipperi-veneisiin myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.