Tänäkin kesänä Suomen sisävesillä ja erityisesti Saimaalla liikkuu puuta tuhansien rekka-autolastien verran. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei hinaavan aluksen ja lautan väliin saa ajaa, vaikka etäisyyttä olisi reilusti.
Vesillä liikkuessa uittolautalla on aina etuajo-oikeus. Lisäksi vesilläliikkujan on hyvä muistaa, että lautan ja hinaajan välissä on teräsvaijeri, joka voi olla pisimmillään 300 metriä. Vaijeri ui jonkin verran veden pinnan alapuolella. Tämä on syy, miksi hinaajan ja lautan väliin ei saa ajaa.
Puutavaran nippuhinaus on etenemisnopeudeltaan hitain kuljetusmuoto, parisen kilometriä tunnissa, mutta samalla se on kuitenkin ylivoimaisesti tehokkain. Yhdellä hinauslautalla liikkuu parhaimmillaan 400 rekkakuormallista puuta. Lautan, vetovaijerin ja hinaajan muodostaman yhdistelmän kokonaispituus voi olla hyvän matkaa toista kilometriä.
Perinteinen uitto on uudessa nosteessa ympäristöystävällisenä ja vähäisten päästöjen kuljetus- ja varastointimuotona. Esimerkiksi sellutuotannossa käytettävä puu säilyy vedessä laadukkaampana kuin maavarastossa.