Ensimmäinen CNB 62 valmistuu asiakkaalle luovutettavaksi lähiviikkoina ja jo tilatut kaksi seuraavaa nekin vielä tämän vuoden puolella. Näin lupaa veistämö, joka syntyi 1987 Bordeux'ssa, sulautui sitten Beneteau-konserniin ja siirtyi muutama vuosi sitten osaksi italialaista Solarista, jonka tehtailla veneet sittemmin on rakennettu.

Uutuus on nykymalliston pienin. Muut ovat 78- ja 88-jalkaiset (noin 24 ja 27 m). CNB on aina pitänyt linjanaan tiettyä konservatiivisuutta, eikä nytkään ole haluttu shokeerata vakiintunutta asiakaskuntaa. Kaikki veneet ovat ranskalaisen konkarin Philippe Briandin toimiston käsialaa. Hän tuntee asiakaskuntansa, veneellä on selvä sukulaisuus aiempiin malleihin tarkasteltaessa sitä niin päältä, sisältä kuin ominaisuuksiensa perusteella.

Kuten tunnettua, varakasta väkeä maailman myrskyt heiluttavat vähemmän. CNB 62 tavoittelee heistä joukkoa, joka viime vuosina on pysynyt korostuneen kiinnostuneena uusien pursien hankinnasta. Heitä voi luonnehtia vaikkapa asiallisen äveriäiksi. Tarvetta tai halua pröystäilyyn ei ole, mutta vaativuutta ja asiantuntevuutta kyllä. Omat tarpeet ja toiveet tiedetään hyvin ja niihin CNB:n kaltainen premium-tason semi-custom -valmistaja pystyy tässä kokoluokassa vastaamaan usein paremmin kuin suoranaiset luksusveistämöt.

CNB 62 on pituudeltaan 18,47 m ja leveydeltään 5,30 metriä. Mittoihin nähden majoitustilat kuulostavat ensin vaatimattomilta, kun kajuuttoja on vain kolme. Ne ovat kuitenkin vastaavasti hulppean suuria, käytännössä sviittitasoisia kaikki.

Omistajat asettuvat keulaan, joka on mastosta eteenpäin kokonaan asuinkäytössä. Tosin sinne sijoittuu asiakkaan halutessa myös työtila. Se ei ole mikään läppäripöytä sohvan nurkassa, vaan täysin toimistoksi sisustettava ja ovella rauhoitettava.

Optio kertoo paljon asiakaskunnasta. Toiveena on muuttaa pysyvästi asumaan veneeseen, josta käsin voi jatkaa työntekoa aivan normaalisti. Näin selittyy myös kajuuttojen vähäisyys. Pysyvästi mukana on vain oma perhe tai satunnaisia vieraita. He majoittuvat erillisillä toileteilla varustettuihin kajuuttoihin avotilan ja peräkannen alle.

Veneen keskiosaan jäävät päälaipiota vasten oleva, koko veneen poikki ulottuva pentterikokonaisuus sekä portaikosta keulaan päin avautuva salonki, jossa paapuurin laidan sohva- ja ruokapöytäryhmä on muunneltavissa eri tilanteisiin, sekä vastalaidan divaani-lepotuoli-navigointipiste -yhdistelmä.

Premiumtasoa rahan vastineeksi annetaan parhailla materiaaleilla ja viimeistelyllä, ei hätkäyttävillä muotoilun yksityiskohdilla. Sama pätee katseilta piiloon jääviltä osin, sen takuuna on veistämön maine bluewater-risteilijöiden tekijänä.

Sillä avo- ja valtameripurresta on kyse. Koko on suurinta luokkaa, joka vielä on käsiteltävissä perheiden omin voimin, kun käytetään rullapurjeita ja kaikki vinssit ovat sähköisiä. Avotilan ja ohjaamon suojaksi saa kankaisen tai kiinteän biminikatteen, joka tukeutuu hiilikuituiseen targakaareen. Isonjalus kiinnittyy sen päälle levankiin ja tulee muiden nostinten sekä jalusten kanssa laidoilla oleville vinsseille. Ratit ovat verrattain edessä, säältä suojassa, ja vinssipatterit reilusti taaempana, jolloin ohjaajalla on niihin helppo pääsy.

Matkustamossa ei kulje köysiä kiusana, mutta ohjauskansi näyttää olevan korkealla bluewater-purreksi. Sitä nostaa peräti kolmimetriselle apuveneelle mitoitettu talli perässä.

CNB 62:n uppoumaa ei ole ilmoitettu, se riippunee merkittävästi varustelusta. Purjeiksi annetaan keulaan 94 m² rullagenua (108%), 44 m² staysail ja isopurje 102 m². Genaakkeri on 320 m². Kölejä on kolme vaihtoehtoa, vakiona 2,95 m syvä valurautainen ja kaksi matalampaa lyijybulbilla. Omavaraisuus on korkeaa tasoa, vakiotankki makealle vedelle on 800 l ja polttoaineelle 1000 litraa.

Koska kyseessä on pitkälle räätälöitävä vene, tarkka hinta määräytyy tilauksen tarkentuessa. Keskustelu alkaa kuitenkin noin 1,5 miljoonasta eurosta ennen arvonlisäveroja.

 www.cnbyachts.com