58 metriä pitkä ja tasan 10 metriä leveä Diamond Binta on suunniteltu pitkän matkan nin sanotuksi trawleriksi, joka yhdistää urheilullisen muotoilun ja tuhansien merimailien toimintasäteen. Teräsrunkoisen ja alumiinirakenteisen aluksen ulkoasun on suunnitellut Francesco Paszkowski, joka on uransa aikana ehtinyt suunnittelemaan lukuisia arvostettuja luksusjahteja. 

Kukkaronkeventäjä

Diamond Binta tarjoaa ylelliset tilat 12 vieraalle kuudessa hytissä. Miehistöön mahtuu 10 jäsentä, mukaan lukien aluksen kippari. Kahdella Caterpillarin dieselmoottorilla jahti saavuttaa 17 solmun huippunopeuden ja 15 solmun matkanopeuden. 10 solmun nopeudella Diamond Binta kykenee kulkemaan yhdellä tankillisella vaikuttavat 5 400 merimailia, eli heittämällä Itämereltä Karibialle. Jääpähän tankkiin vielä jonkin verran dieseliä, jos mielii jatkaa vaikkapa Panaman kanavan läpi.

“Yhdellä tankillisella” tarkoitetaan tässä kontekstissa tietysti useampaa keskenään yhdistettyä tankkia, joihin mahtuu yhteensä 105 000 litraa menovettä. Helsingin Liuskaluodon tankkausaseman päivän hinnoilla Diamond Bintan tankkaaminen nollasta täyteen keventäisi omistajan kukkaroa noin 200 000 euron edestä. Ja vaikka huoltamolla olisikin vaadittava määrä löpöä tarjolla, alus ei kuitenkaan pääsisi lähellekään sen laituria jo sen takia, että sen syväys on 5,5 metriä.

Listattu ehdolle

Diamond Binta on kerännyt runsaasti huomiota ja saanut kiitosta sekä ulko- että sisätilojensa suunnittelusta. Jahti on BOAT Design & Innovation Awards -finalisti kategorioissa Outstanding Exterior Design (52–69,9 m) ja Best Interior Design (yli 500 GT).

Jos Diamond Bintan tankkaaminen ja ylläpito miehistöineen kaikkineen on tyyristä puuhaa, tarvitsee sen omistamiseen jo aikamoisen alkupääoman: alus on listattu myyntiin hintaan 64,5 miljoonaa dollaria. 

www.tankoa.it