Siinä, että samasta perusmoottorista tehdään useampia eri tehoversioita, ei ole mitään ihmeellistä, mutta Tohatsu venyttää tapaa aika laajalle. Se esitteli viime vuonna uuden 2-litraisen ja 16-venttiilisen moottorin, ja siitä 75-, 90-, 100- ja 115-hevosvoimaiset versiot.

Nyt tulee vielä 140-hevosvoimainen huippumalli. Siinä on siis liki tuplasti tehoa verrattuna sarjan avausmalliin, mikä perämoottorien samaan moottorilohkoon perustuvissa mallisarjoissa on jo harvinaisempaa, oikeastaan ainutlaatuista.

MFS140 perustuu MFS115 rinnakkaismalliin, mutta on sitä paitsi tehokkaampi myös vääntävämpi. Oheinen teho- ja vääntökäyrä kertoo MFS140:n nimellistehon mukaisesta huipputehosta ja noin 185 newtonmetrin maksimiväännöstä sekä erosta MFS115-malliin. Pitkärikisen MFS140:n paino lienee rinnakkaismalliensa mukainen eli 178 kiloa.

Tohatsun 140-hevosvoimaisen lähin ja ainoa saman teholuokan kilpailija on Suzukin DF140, joka on iskutilavuudeltaan ja painoltaan liki identtinen Tohatsun kanssa. Yamahalta löytyy verrokiksi 130-hevosvoimainen F130, jonka iskutilavuus on 1,8 litraa ja paino 174 kiloa. Markkinoiden 150-hevosvoimaiset ovat selvästi kookkaampia sekä iskutilavuudeltaan (2,4–3,0 l) että painoltaan (206–232 kg).

Tohatsun MFS140 saadaan Suomessa myyntiin syksyllä eli mallivuodelle 2022. Hinta vahvistuu myöhemmin, mutta tänä vuonna 11 390 euron kampanjahintaan myytyyn 115-hevosvoimaiseen rinnakkaismalliin eroa tuskin tulee tonnitolkulla, joten se asettunee lähemmäs Suzukia (13 990 €) kuin Yamahaa (15 060 €). Väriksi voi valita Tohatsun perinteisen tumman sinisen tai perämoottorien uuden muotivärin, valkoisen.

www.tohatsu.fi