Venealalla on takana jo kaksi hyvää koronavuotta, mutta kolmannesta on tulossa vaikeampi siru-, komponetti- ja moottoripulan sotkiessa tuotantoa ja ostovoiman huvetessa hintojen nousuun. Kiinnostusta veneisiin ja veneilyyn tuntuu silti tänäkin vuonna riittävän.

Jo edellä mainituista syistä johtuen on selvää, että vilkkaimmat uutuuksien markkinoillevyörytysvuodet ovat ehkä hetkeksi takana. Monet venevalmistajat laittavat nyt kaikki resurssit siihen, että myydyt ja jo tilauskannassa olevat veneet saadaan toimitettua. Silti mallivuoden 2022 uutuustarjontaa ei voi pitää vaatimattomana.

Tähän artikkeliin ja oheiselle videolle on koottu makupaloja uutuuksista sillä periaatteella, että ne olisivat ennakkotietojen mukaan tulossa esille Vene 22 Båt -messuilla. Siksi esimerkiksi BusterinYamarinin ja Suvin uutuuksia ei ole tässä mukana, mutta Totalveneen sivuilla ne on toki jo esitelty. Myös Candela C-8 oli tuloillaan Helsingin venemessuille maailman ensi-iltaan, mutta sen tuleminen peruttiin jo ennen kuin koko messut peruttiin. Messujen uutuusanti olisi silti levittynyt laajasti kaikkiin moottoriveneluokkiin. Aloitetaan pienimmistä.

Vene 22 Båt -messujen avoveneuutuudet 

Noin viisimetristen pulpettiveneiden luokka on Suomen myydyin moottoriveneluokka, joten se on yleensä takuuvarma tärppi uutuuksille. Yamarinin 50 BR:ää messuilla ei olisi nähty, mutta AMT 165 BRf ja Falcon BRs 4 olisivat vastanneet luokan uutuusannista. 

AMT 165 BR valittiin viime messuilla eli vuonna 2020 Messujen avoveneeksi. BRf on sen alumiinirungolla varustettu versio, joka varmasti tulee myymään lujitemuovirunkoisen sisarmallin tavoin hyvin. 

Bella-Veneet oy:n alumiinivenemerkki Falconin mallisto on startannut tähän saakka suosikkiluokan yläpuolelta, mutta uusi BRs 4 korjaa tilanteen. 4,8 metrin mitta, 60-hevosvopimainen kone ja 25 000 euron hintaluokka sopivat kaikki suosikkiluokan puitteisiin. Falconin otanta on hieman muista poikkeava, sillä BRs 4 on peräpenkiltä ajettava malli, siinä missä pääkilpailijat luottavat ohjaamon erillistuimilla varustettuun tilaratkaisuun.

Faster on alle kuuden metrin kokoluokassa ainoa yksirunkoveneiden valmistaja, jonka valikoimissa on ollut avattavalla keularampilla varustettuja vaihtoehtoja. Mallivuoden 2022 uutuus on 545 CC ja 545 SC -mallien rinnalle tulevat esteetön 545 SCA. Siinä ei ole tyydytty vain siihen, että pyörätuolilla pääsee kyytiin, vaan pyörätuolilla voi kelata keularampista sisään ja tuulilasin leveästä ovesta aina kuskin paikalle saakka.

Silverin osastolla uutuustarrat olisi liimattu kuusimetrisen Sharkin BRx-versioon. Pikku-x kertoo sen kuuluvan Silverin täysalumiiniveneiden X-Rangeen eli rungon lisäksi myös turkki, sisälaidat ja osa kalusteista ovat kovaakin käyttöä sietävää alumiinia.

Parexo on uusi suomalainen venemerkki, joka rakentaa maineikkaiden Argo-kilpaveneiden 17- ja 21-jalkaisille rungolle. Ideana on hyödyntää kevytkulkuisten runkojen ominaisuuksia ja vauhtipotentiaalia kestävällä tavalla. 

Perinteisellä polttomoottorilla varustettuna Parexo on urheilullinen mutta hyvinkin taloudellinen vene, ja tulevaisuudessa siihen sovitellaan vaihtoehdoksi myös sähkömoottoria. Valikoimaa kasvattaa eri kansi- ja materiaalivaihtoehdot: Parexo 21:n saa avokeulaisena tai keulakannellisena versiona ja joko lujitemuovista tai täysin hiilikuidusta valmistettuna.

Liikkeissään huomattavasti hitaampia messujen sähköveneuutuuksia olisivat olleen Bella Zero 6.1 ja Primeur 700 Tender. Ne molemmat ovat puoliliukuvalla rungolla varustettuja avoveneitä, jotka alun perin on suunniteltu polttomoottoriveneiksi, mutta tarjoavat hyvän lähtökohdan sähkökonversiolle.

Bella Zero 6.1 on kevyesti päivitetty versio viime kesänä lanseeratusta 6.3:sta. Molemmissa on voimanlähteenä sähköperämoottori, joka on piilotettu peräkannen alle. Primeurissa on puolestaan sisämoottori ja akseliveto. Molempien hinnat ovat hyvin linjassa vastaavan kokoisten polttomoottoriavoveneiden kanssa, mutta siinä missä polttomoottorivehkeillä huiskitaan yleensä menemään vauhdilla, liikutaan sähköveneillä rauhassa lipuen.

Ehkäpä messujen retein avovene olisi ollut liki kahdeksan metriä pitkä Sea Ray SDX 250 Outboard. Siinä on häivytetty onnistuneesti leveäkeulaisten deckboatien muotoja mutta säilytetty tilaedut. Niinpä keulasta löytyy mukava ja täysimittainen oleskelutila, minkä lisäksi myös taka-avotilassa on muunneltavaa sohvaa metritolkulla. 

Vene 22 Båt -messujen retki- ja yhteysveneuutuudet

Päivä- ja viikonloppuretkiveneily elää vahvaa kukoistusta, mutta Suomen saaristossa ja sääolosuhteissa on aina sijansa myös päteville yhteysvenevaihtoehdoille. Molempien luokkien suosio näkyy myös uutuustarjonnassa, joka painottuu tänä vuonna etenkin 8–9 metrin kokoluokkaan.

Pientä ohjaushyttivenettä hankkivalle mielenkiintoisin uutuus on venäläisen Vboatsin laajeneva tarjonta. Täysalumiinirakenteinen Yava XL COB on 5,5 metrin pituisena markkinoiden pienimpiä keskihyttiveneitä. Isoja otsikoita aiheuttaa hinta, joka on puristettu 115-hevosvoimaisella moottorilla varustettuna alle 40 000 euroon. Kokoluokkaa suuremman Voyager 600 COB:in hinnat pomppaavat 150-hevosvoimaisella koneella varustettuna 60 000 euroon.

Max on raumalaisen Alpo Pro Boatsin huvi-, tai pitäisikö sanoa hyötyvenebrändi. Alpojen tavoin Maxit ovat katamaraaneja, mutta niiden runkojen muotoilua on kehitetty suurempiin nopeuksiin ja merellä tapahtuvaa huviveneilyä silmällä pitäen. Max 68 -mallin koeajon perusteella lopputulos on hyvin onnistunut. 

Max 78 Cabinin piti olla messuilla maailman ensiesittelyssä. Veneessä on vakiona keularamppi, jonka saa lisävarusteena myös sähkötoimisena. Hytin koon voi valita kahdesta vaihtoehdosta, lämmityslaite kuuluu aina vakiovarustukseen. Lyhyemmässä hytissä on 5–6, pidemmässä 8–10 istumapaikkaa. Hinnat alkavat ilman moottoreita (2 x 100–200 hv) 118 000 eurosta.

Matalalla keulakajuutalla varustettujen daycruiserien luokassa yksi odotetuimmista uutuuksista olisi ollut Axopar 25 Cross Bow, jonka saa myös ajokatoksella varustettuna Cross Top -versiona. Runko on pidennytty kahdeksan metriseksi avomalli 22 Spyderista ja kansi toteutettu epäsymmetrisesti siten, että paapuurin laidalla on kulkuväylä ja kajuutta ja ohjaamo ovat kiinni styyrpuurin laidassa.

Nimbuksen meneillään olevan mallivuoden uutuus on C8, joka olisi saanut messuilla Suomen ensiesittelynsä. Se on ympärikuljettava ohjaushyttivene, joka jakaa saman rungon avomalli T8:n kanssa. Molemmat valmistetaan Suomessa Bella-Veneiden tehtaalla Kuopiossa.

Norjalainen Hydrolift on palannut Suomen markkinoille. Ensimmäisenä maahan ehti messuille varatut X-26 S ja X-27 SUV. Hydrolifteissa korostuu urheilullisuus ja vauhtivarat, ja tehokkaimmilla moottorivaihtoehdoilla niiden huippunopeudet nousevat 50–70 solmuun eli tavanomaisempien venemerkkien malleja korkeammalle. Samalle rungolle rakentuvien, Kahdeksan metristen Hydrolift X-26:n ja X-27:n ajo-ominaisuudet ovat suoritusarvojen mukaiset, mutta tilat ovat toimivat ja soveltuvat normaaliin veneilykäyttöön.

Axoparin, Nimbuksen ja Hydroliftin kanssa samoille apajille tulee kokonaan uusi suomalainen venemerkki Qvarken, jonka takaa löytyy muun muassa Finnmaster-, Grandezza- ja Husky -veneiden parissa toiminut perustajakolmikko. Ensimmäinen Quarken koko on hieman yli 8-metrinen 27, josta messuille oli tulossa 27 Open ja 27 T-Top. Ohjaushytillinen 27 Cabin seuraa vähän myöhemmin.

Likemmäs 9-metrinen XO DFNDR 9 on XO:lle huipputärkeä malli. Se on suunniteltu monikäyttöisyys mielessä ja täydentää merkin uuden 9-sarjan, johon kuuluu entuudestaan viime vuonna lanseeratut avomalli DSCVR 9 ja ohjaushytillinen EXPLR 9.

Saksalainen Hanse Group tunnetaan etenkin Hanse-, Dehler-, Moody- ja Privilege-purjeveneistä, mutta se valmistaa myös Sealine- ja Fjord-moottoriveneitä. Ryck on sen uusin moottorivenebrändi, jolla isketään suoraan kuumana käyvään päivä- ja viikonloppuristeilijöiden luokkaan. Ryck 280:n tähtäimessä ovat varmasti esimerkiksi Axopar 28, Nimbus T8 ja T9 sekä miksei myös toinen uusi tulokas eli Quarken 27.

Vene 22 Båt -messujen matkaveneuutuudet

Asuttavammiksi matkaveneiksi luetaan tässä yhteydessä sellaiset venemallit, joiden vakiovarustukseen kuuluu vähintään yksi makuukajuutta, erillinen toiletti ja kiinteä pentteri. Nekään eivät tietenkään estä veneen soveltumista myös päivä- ja yhteysveneilyyn.

T9 on Finnmasterin hyvin menestyneen daycruisermallisarjan uusi lippulaiva, joka tilojen ja varustelun puolesta kuokkii oikeastaan jo sportcruiserien eli avo-ohjaamollisten matkaveneiden luokassa. 

Saxdor 320 GTC on puolestaan iso, läpikuljettavalla ohjaushytillä varustettu yhteysvene, jossa on hyvät puitteet myös retki- ja matkaveneilyyn. Saxdor tuo ensimmäisenä venevalmistaja avattavat laitaterassit myös ohjaushyttiveneiden luokkaan, vieläpä sähkötoimisina ja vakiovarusteena.

Galeon on valittu monta kertaa Messujen matkaveneeksi, ja aiheesta. Tänä vuonna valintoja ei tehdä, koska messutkin jäi väliin. Mutta Galeon 335 HTS olisi ollut hyvä ehdokas. Se on tyylikäs ja toimiva sportcruiser, joka taipuu niin perheen lomaveneeksi kuin vaikka isommankin porukan päiväristeilyalukseksi.

Nord Starin uusin luomus on 33+, joka jatkaa malliston päivittymistä 28+:n ja 31+:n perään. 32 Patrolin korvaava 33+ on saatavilla kahdelle eri tilaratkaisulla, jotka poikkeavat toisistaan lähinnä takaoven, kansisalongin ja sen alla olevaan makuukajuuttaan kulun osalta.

Axopar 37 Cross Cabiniin perustuva Brabus Shadow 900 XC olisi varmasti ollut yksi venemessujen ”kuolatuimmista” ja kuvatuimmista veneistä. Brabukselle tunnusomainen Black Ops -versio on viimeistelty mustaksi taittuvalla Gun Metal Grey -värillä, hiilikuitusomisteilla ja punaisella verhoilulla.

Messujen suurin moottorivene olisi ennakkotietojen mukaan ollut Fairline Targa 45 GT. Liki 15-metrinen vene maksaa aika tarkkaan miljoonan, ja on sen mukaisesti viimeistelty. 

11.–20. helmikuuta 2022 järjestettäviksi aiotut Vene 22 Båt -messut peruttiin tänä vuonna 5. tammikuuta. Ensi vuonna on uusi yritys. Vene 23 Båt messujen päivämäärät ovat 10.–19.2.2023.

www.venemessut.fi