Luksusjahdit ovat kuin paisutettuja matkamoottoriveneitä, mutta ovat käytännössä matkustajalaivoja, joilla on palkattu päällystö ja miehistö.
Onko luksusjahdin kapteenin elämä yhtä ruusuilla tanssimista?
Moni tavallinen veneilijä saattaa näin kuvitella. Totuus on unelmaa karumpi, kun katselee luksusjahdin kapteenin Youtube-kanavaa.
”Tubettajilla” on tapana julkaista listoja siitä, mitä viittä asiaa he vihaavat. Kapteeni Tristan Mortlock korostaa, että hän rakastaa työtään, mutta vihalista on silti tyhjentävä.
Hän lähettää myös kitkerän tervehdyksen purjehtijoille – joskin varsin kohteliaasti, kuten kunnon kapteenin kuuluukin.
1. Kamalat työajat
Henkilökunta (mukaan lukien päällystö) on töissä 24/7. Heillä on lepovuoroja, mutta käytännössä kaikki ovat kuitenkin päivystysvalmiudessa kaiken aikaa. Kapteeni kertoo, että esimerkiksi elokuun aikana hänellä tai hänen miehistöllään ei ole yhtäkään vapaapäivää.
– Joskus, kun tulemme satamaan, saatamme päästä puoleksi tunniksi kävelylle aluksen ulkopuolelle. Ihmiset saattavat ajatella, että voimme koko aika nauttia ihanasta säästä ja merestä. Asiakkaat voivat, me emme.
Työaikojen takia luksusjahdin henkilökunta ei pääse osallistumaan sukujuhliin kuten häihin, ja vähitellen he kasvavat erilleen maissa sijaitsevista sukulaisistaan ja ystävistään.
2. Henkilökunnan ahtaat majoitustilat
Luksusjahdeissa on paljon tilaa, mutta tilavuus koskee vain luksusjahdin omistajia ja vieraita. Videossa esitetyssä luksusjahdissa kyse on charter-aluksesta, joten kapteeni puhuu aluksen asiakkaista.
– Henkilökunnan majoitustilat muistuttavat enemmänkin kenkälaatikoita. Niissä me asumme, nuori kapteeni kertoo.
3. Tuuli
Kaikki korkeat moottoriveneet ovat alttiita sivutuulelle. Tämä pätee myös superjahteihin. Keulapotkureista huolimatta alus on vaikea saada ahtaaseen laituriin kovalla sivutuulella.
– Tämä voi kuulostaa tyhmältä, mutta vihaan tuulta. Suurin osa luksusjahdeille koituvista vahingoista johtuu kovasta tuulesta, kapteeni Mortlock sanoo.
4. V-mäiset asiakkaat
Kaikkein tunteikkaimmin kapteeni Mortlock puhuu, kun hän kertoo hankalaksi heittäytyvistä asiakkaita. Kyse on asiakkaista, jotka valittavat asioista, joille henkilökunta ei voi mitään.
– Asiakkaiden kannattaa muistaa, että myös kapteeni voi halutessaan olla hyvin v-mäinen asiakkaalle. Jos henkilökunnalle on hankala, voi olla varma, että henkilökunta tekee vain minimitason, eikä ylimääräistä asiakaspalvelualttiutta ilmene.
5. Purjehtijat
Viidenneksi vihan aiheeksi kapteeni Mortlock mainitsee purjehtijat, jotka eivät ymmärrä väistämissääntöjä.
– Purjehtijoilla on mentaliteetti, että kaikkien moottorilla kulkevien alusten on väistettävä heitä aina ja kaikkialla. Näinhän asia ei ole, hän huomauttaa.
Hän korostaa, että moottorilla kulkiessaan purjeveneestä tulee meriteiden sääntöjen mukaan konevoimalla kulkeva alus.
Vaikka purjevene kulkisikin purjeilla, ei sekään tarkoita, että purjevene saisi kulkea miten sattuu.
– Joka päivä tulee tilanne vastaan, jossa olen ohittamassa purjevenettä, ja yhtäkkiä se kääntyykin suoraan eteen. Ohitettavalla aluksella on kuitenkin velvollisuus ylläpitää kurssinsa ja nopeutensa, kun sitä ohitetaan. Tämä koskee myös purjevenettä. Jokaisella aluksella on myös velvollisuus tehdä kaikkensa välttääkseen yhteentörmäyksen – myös purjeveneellä, Mortlock tilittää videolla.
Katso video klikkaamalla tämän artikkelin kuvaa.