– Onnettomuuksissa toistuu tuttu kaava pienestä veneestä, iäkkäästä miehestä ja mökkirannasta, yksikönpäällikkö Ville Räisänen Traficomista kertoo.
Viime vuonna veneilyvuosi jatkui kuuman kesän jälkeen vielä pitkälle lokakuuhun.
– Veneilyonnettomuustilastojen perusteella näyttääkin siltä, että lokakuussa on vielä veneilty ja mökkeilty paljon, koska menehtyneitä vesillä ollut jopa kaksinkertainen määrä normaaliin lokakuuhun verrattuna. Oli kyllä keskimääräistä lämpimämpi ja sateettomampi lokakuu, Räisänen toteaa.
Veneilyonnettomuuksien kaava toistuu valitettavan samana vuodesta toiseen.
– Jospa tuleva vesiliikennelaki parantaisi tilannetta erityisesti kelluntavarusteiden käytön suhteen. Uudessa laissa ollaan vaatimassa, että vesikulkuneuvon päällikkö huolehtii siitä, että vesikulkuneuvossa olijoilla on pelastusliivit tai muut kelluntavarusteet myös puettuna päälle olosuhteiden niin edellyttäessä, Räisänen painottaa.
Veneen päällikön vastuuta on myös kaikin tavoin korostettu ja selkeytetty uudessa vesiliikennelaissa.
– Vastuun selkiytyessä voidaankin toivoa, että ennen matkaan lähtöä myös pienempien vesikulkuneuvojen kipparit ottaisivat entistä paremmin huomioon niin oman kuin muiden vesillä liikkujien turvallisuuden, Räisänen toteaa.
Mikäli työtään lopetteleva eduskunta ehtii lain käsitellä, se astuisi voimaan kesällä 2020.