Onnettomuustutkimuskeskuksen (Otkes) mukaan moottoriveneen ja purjeveneen yhteentörmäys johtui joko puutteellisesta tähystyksestä tai havaintovirheestä. 

Yhteentörmäys tapahtui väylien risteyskohdassa, Seilin pohjoispuolella. Kummankaan veneen miehistö ei havainnut yhteentörmäämisvaaraa ennen kuin oli liian myöhäistä: isomman moottoriveneen päällikön viime hetken väistöyrityksestä huolimatta moottorivene törmäsi pienemmän purjeveneen vasempaan laitaan.

Otkesin mukaan molempien veneiden päälliköillä oli pitkä veneilykokemus. Liikenne turmapaikalla oli vähäistä ja näkyvyys hyvä. Silti onnettomuus tapahtui.

Otkesin tutkinnassa tähystyksen merkitys korostui, sillä väritykseltään molemmat veneet sulautuivat taustaan ja niiden muuttumaton suuntima ja vähenevä etäisyys muodostivat vaaratilanteen, jossa virheitä voi tapahtua myös kokeneille veneilijöille.

Erityistä piittaamattomuutta tai varomattomuutta Otkesin tutkimuksessa ei todettu. Merenkulun säännöissä, ohjeissa ja turvallisuustyössä korostetaan tähystyksen merkitystä ja yhteen törmäämisen vaaran tunnistamista riittävän ajoissa.

Tutkinnan seurauksena Otkes antaa kolme turvallisuussuositusta veneilyn turvallisuuden parantamiseksi:

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Liikenne- ja viestintävirasto yhdessä veneilyjärjestöjen kanssa nostavat esille muuttumattoman suuntiman ja vähenevän etäisyyden ongelman ja yhteentörmäysriskin arvioinnin käytännön keinot entistä paremmin esiin veneilijöille suunnatussa koulutuksessa ja ohjeistuksessa.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa toiseksi, että Liikenne ja viestintävirasto kiinnittää huviveneilyn koulutusohjelmien auditoinnissa huomiota tähystyksen ja sen käytännön keinojen opetukseen.

Onnettomuustutkimuskeskus suosittaa kolmanneksi, että Sisäministeriö varmistaa, että hätäkeskuksessa vastaanotetun meripelastustehtävän siirtäminen hätäkeskuksesta meripelastuskeskukseen sujuu viiveettä ja katkoksitta.

www.turvallisuustutkinta.fi 

Linkki tutkintaselostukseen ja tiivistelmään