Uutuuksista pienin ja Suomen markkinoiden kannalta kiinnostavin on uusi Atlantis 45. Se korvaa Azimutin mallistossa suositun Atlantis 43:n, joita on myyty useampi Suomeenkin. Kaikkiaan Atlantis 43:sia on valmistettu neljän vuoden aikana 140 kappaletta.

Uusi Atlantis 45 lainaa linjoja toissa vuonna esitellyltä, pykälää suuremmalta Atlantis 51:ltä. Selkein ero vanhaan 43:seen ja yhtäläisyys uudemman 51:n kanssa on pystysuora keula.

Atlantis 45:n propulsioksi on valittu IPS-vetolaitteet A43:n perävetolaitteiden sijaan. Majoituskannelta löytyy edeltäjän tapaan kaksi makuukajuuttaa, joista omistajankajuutta on sisustettu keulaan.


Azimut Atlantis 45

Kokonsa puolesta Suomen saaristoa paremmin Välimerelle sopivassa Azimut 76 Flyssa on niukan ennakkotiedotteen mukaan ainutlaatuinen tilaratkaisu, jossa on panostettu herrasväen ja vieraiden viihtyvyyteen. Miehistötilat on sijoitettu keulaan, josta on suora yhteys ohjaamoon ja keittiöön, jotka voidaan eriyttää täysin salongista ja ruokailutilasta.

Ensimmäinen valmistuvassa 76 Flyssa on Lounge-tilaratkaisu, jonka erikoisuus on mahdollisuus yhdistää ruokailu- ja oleskelutilat yhdeksi yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Sisätilojen suunnittelusta on vastannut Achille Salvagni, ulkomuodosta Alberto Mancini. Moottoreina 76 Flyssa tulee olemaan kolme Volvo Pentan IPS:ää.


Azimut 76 Fly

Kolmas ja ylivoimaisesti kahelein uutuus on Verve 47, liki 50-jalkainen ja neljällä perämoottorilla varustettu daycruiseri, jonka lupaillaan yltävän 45 solmun huippunopeuteen. Moottorien muodosta päätellen perälaudassa on neljä 425-hevosvoimaista Yamaha eli yhteensä 1 700 hevosvoimaa.

Verve 47 on tarkoitettu sinne, missä polttoaineenkulutuksesta ei välitetä. Azimutin tiedotteen mukaan päämarkkina on Pohjois-Amerikassa, mutta Arabiemiraatit lienee toinen potentiaalinen kohde.


Azimut Verve 47

www.azimutyachts.co

www.eav.fi