E1-sarja on niin sanotusti yksityyppiluokka, jota varten on kehitetty maailman ensimmäinen sähkötoiminen kilpamoottorivene, RaceBird. Sen suunnittelusta ja kehityksestä ovat vastanneet norjalaisen Sophi Hornen SeaBird Technologies ja italialaisen Brunello Acamporan Victory Design.
Lokakuussa julkistettu RaceBirdin prototyyppi sopisi ensi vilkaisun perusteella ulkonäöltään yhtä hyvin Star Warsin hävittäjälaivueeseen kuin kilparadoille. Solakka puikula herättää sivufoileineen takuuvarmasti huomiota, kun se aikanaan suhisee vesikilparadoilla.
Moottoripartnerina on perinteiseen kilpaveneilytyyliin Mercury Racing, joka ei luovu asemastaan edes moottoriurheilun sähköistyessä. Moottoritekniikkaa ei ole vielä yksityiskohtaisemmin julkistettu, 150 kilowatin huipputehoa lukuun ottamatta. Protoveneen kuvat paljastavat kuitenkin varsin polttomoottori-Mercuryjen kaltaisen perämoottorin, jonka potkurin alle on lisätty kantosiipi.
RaceBirdin huippunopeudeksi ilmoitetaan noin 50 solmua. 35 kilowattitunnin litiumajoakun toimittaa saksalainen Kreisel. Ajo-, navigointi- ja seurantaelektroniikkapartnerina on Navicon Simrad ja C-Map -tuotemerkit.
E1-sarjan on määrä käynnistyä kansainvälisen kilpaveneilyn kattojärjestö UIM:n siipien suojassa kaudella 2023. Kalenteriin on tarkoitus saada 10 kansainvälistä kilpailupaikkaa ja mukaan enintään 12 tiimiä. RaceBird-prototyypin julkistuksen yhteydessä vahvistui myös ensimmäinen kisäisäntä, Monaco. Kisoja on tarkoitus tuoda yleisön eteen ja rantojen läheisyyteen.