Torqeedon ja Busterin yhteys syntyi viime vuonna, kun saksalainen sähkömoottorivalmistaja siirtyi japanilaisen Yamaha Motor -konsernin omistukseen. Yamaha on myös Bustereita valmistavan Inhan Tehtaiden omistaja.
Yhteistyön ensimmäinen sähköveneversio on Torqeedon Cruise 12.0 -moottorilla ja kahdella Power 48-5000 -litiumakulla varustettu Buster XSr. Moottorin teho on 12 kilowattia (16 hv) ja akkujen yhteiskapasiteetti 10 kilowattituntia. Kahden akun ja moottorin yhdistelmä painaa 134 kiloa, joten sähköistetyn Buster XSr:n kokonaispaino jää helposti traileroitavaan 345 kiloon.
Vakiomallista poiketen Buster XSr:n sähköversiossa on keskipulpetti, joka mahdollistaa akkujen asentamisen veneen tasapainon kannalta parhaaseen paikkaan. Torqeedo Cruise 12.0 -sähkömoottorilla varustettuna Buster XSr saavuttaa noin 16 solmun huippunopeuden.
– Tuomme nyt sähkön uudeksi vaihtoehdoksi malliston pienempiin veneisiin. Sähköistetty Buster XSr soveltuu polttomoottoriversion tapaan pienelle mökkiveneelle tyypilliseen peruskäyttöön, kuten kalastukseen, lyhyisiin mökkimatkoihin ja esimerkiksi järville, joilla polttomoottorin käyttö ei ole sallittua. Yhteistyö Torqeedon kanssa tulee jatkumaan tulevaisuudessakin, Busterin myynti- ja markkinointijohtaja Artturi Niittynen kertoo.
Myös Buster Mini sähköistyy
Buster XSr:n sähköversion lisäksi Vene 25 Båt -messuilla on esillä malliston pienin vene Buster Mini varustettuna Torqeedo Travel XP -sähköperämoottorilla. Travel XP:n teho on 1,6 kilowattia eli noin 2 hevosvoimaa, ja siinä on moottoriin integroitu mutta latausta varten irrotettava kasettimallinen 1,4 kilowattitunnin akku. Moottori ja akku painavat yhteensä vain 22 kiloa.
Buster Minin Travel XP:n mukana tulee 180 watin verkkovirtalaturi, joka lataa akun tyhjästä täyteen noin kahdeksassa tunnissa. Akkua voi ladata myös veneeseen sijoitettavalla aurinkopaneelilla tai kesämökin aurinkosähköjärjestelmästä.