Italialainen H2boat on esitteli Genovan venemessuilla uudenlaisen energiaratkaisun veneisiin. Järjestelmä käyttää vetyä energian varastointiin ja tuottamiseen. Se koostuu kolmesta komponentista: elektrolyysilaitteesta, joka voi tuottaa merivedestä vetyä ylijäämäenergian avulla, metallihybridisäiliöistä, joissa suuriakin määriä vetyä voidaan varastoida turvallisesti pienessä paineessa ja matalassa lämpötilassa sekä vetypolttokennosta, joka tuottaa sähköä.
Menetelmällä tuotettua sähköä voidaan hyödyntää sekä propulsiojärjestelmän että käyttölaitteiden käyttövoimana.
Tavoitteena on siis puhdas sähköjärjestelmä, jonka ainoat päästöt ovat puhdasta vettä ja happea. Jos veneessä on tuuli- tai vesigeneraattoreita ja vaikkapa aurinkokennoja, voidaan näiden tuottama energia muuntaa vedyksi ja käyttää myöhemmin. Järjestelmä ottaa toki vastaan millä tahansa polttoaineella tuotettua sähköä. Järjestelmä tuottaa sähkön aina tarvittaessa eli se ei tarvitse erillisiä akkuja.
H2boat kuulostaa erinomaiselta edistysaskeleelta. Tällä hetkellä se on vielä prototyyppiasteella. Konseptia testataan yhdessä laitevalmistaja B&G:n kanssa Phoenix 24 -purjeveneessä, joka purjehtii Italian ympäri.
Testiveneessä vetysäilöt on sijoitettu köliin ja bulbiin, elektrolyysilaitteisto ja polttokenno kajuuttaan ja B&G:n kehitetty valvontalaitteisto kulkuaukon oveen. Jos ja kun tällaiset järjestelmät yleistyvät ja niiden hinta asettuu järkeväksi, on unelma päästöttömästä veneilystä hyvin lähellä.