Mitä viherpes… kestävyyteen tulee, ovat aurinkopaneelit ja luonnonmateriaalit olleet tuttua perushuttua veistämöiden tiedotteissa jo pitkään – vakiosanastoa, joka löytyy lähes jokaisen markkinointiosaston työkalupakista. Arcadia Yachtsin tarinaniskijöillä on hallussa myös toinen “ympäristöystävällinen” käsite, slow yachting, joka pähkinänkuoressa tarkoittaa, että säästetään luontoa ajamalla hiljempaa.
Pisteitä voi ainakin antaa aloitteista – välinpitämättömyys kun ruokkii välinpitämättömyyttä.
Hämärää logiikkaa
Mutta rajansa kaikella. Kun Arcadia Yachts kertoo, että sen uusi A80new täyttää uudet Posidonia oceanica -meriruohoa suojelevat määräykset, se työntää kuvitteelliset kätensä kyynärpäitä myöten viherpesupaljuun ja vie mielikuvakikkailun maailmanennätyslukemiin.
Veistämön mukaan A80new on meriruohojen kannalta ekoteko, koska – tadaa – sen kokonaispituus jää alle 24 metrin. Siinä se.
Selitys ontuvalle idealle lienee se, että Välimerellä alle 24 metrin pituus mahdollistaa ankkuroinnin sellaisiin paikkoihin, joihin suuremmilla paateilla ei ole asiaa. Siis juuri niihin luonnonsatamiin ja suojeltuihin poukamiin, joissa Posidonia oceanican tiedetään viihtyvän oikein mainiosti itsekseen. Hämärän logiikan sumussa voimme onneksi olla varmoja yhdestä asiasta: meriruohojen tilanne ei kohene sillä, että yhä useampi jahti kurvaa niiden kasvualueille.
Kiinnostuneille kerrottakoon, että Posidonia oceanica on Välimerellä esiintyvä meriruoho, joka muodostaa laajoja, monille lajeille elintärkeitä vedenalaisia elinympäristöjä. Sitä kutsutaan usein "meren keuhkoiksi", sillä se tuottaa suuren osan alueen hapesta ja sitoo tehokkaasti hiilidioksidia. Tästä syystä Posidonia on asetettu erityiseen suojeluun, ja sen vaurioittaminen on useilla alueilla ankkurointikiellon ja tuntuvojen sakkojen alainen.
Muunneltavaa ja säädettävää
Ja sitten muutama sananen itse jahdista. Leveärunkoisessa aluksessa on viisi hyttiä – mukaan lukien pääkannen tilava omistajanhytti. Sisätilojen valaistus perustuu himmennettäviin ledivaloihin. Erityisesti makuuhyteissä valojen säädettävyys tilanteen ja vuorokaudenajan mukaan luo tiloihin rauhallisen ja mukautuvan tunnelman.
Sisustuksessa käytetään hillittyjä, luonnollisia sävyjä, joiden tavoitteena on luoda rauhallinen ja rentouttava tunnelma. Miehistölle on varattu omat kortteerinsa keulasta. Nelihenkinen miehistö majoittuu kahteen kahden hengen hyttiin, joista kummassakin on oma wc ja suihku, sekä yhteinen oleskelutila.
A80new on Arcadia Yachtsin ensimmäinen RPH-tyyppinen (Raised Pilot House) jahti, eli siinä ohjaamo on nostettu ylemmälle tasolle erilleen pääsalongista. Tämä ratkaisu mahdollistaa aiempaa avarammat tilat pääsalongissa ja paremman näkyvyyden ohjaamosta.
Yläkannella on yli 80 neliömetriä avointa tilaa rentoutumiseen ja cocktailien siemailuun – ja ulkotilat voi rumsteerata oman maun mukaan, sillä kaikki kalusteet ovat siirrettäviä. Edempänä, suojassa hard topin alla, on pienempi salonki, joka sekin on mukautettavissa niin päivän tunnelmaan kuin illan tarpeisiin.
Aluksen perässä saumattomaksi suunniteltu beach area tekee vedessä pulahtamisesta helppoa – integroitu nostettava ja laskettava uimataso voidaan laajentaa avaamalla trendikkäät sivuterassit. Perästä löytyy myös oma talli tenderille eli yhteysveneelle, sekä muille vesiurheiluvälineille.
Kaksi tuhatta hevosvoimaa
Meriruohoa tai ei – jotta kukaan ei voisi syyttää liki 80-jalkaisen jahdin omistajaa luonnonvastaisuudesta, on A80new suunniteltu alusta asti aurinkopaneelit keskiössä. Arcadia Yachtsin mukaan veneen nykyiset aurinkopaneelit ovat 98 prosenttia tehokkaampia neliömetriä kohden verrattuna merkin alkuvuosien ratkaisuihin. Myös sisustuksessa käytetty luonnonpuu auttaa pitämään ekologisen omantunnon puhtaana. Käytännössä aurinkopaneeliarmadalla säästetään jahdin pienimmän polttomoottorin eli mukavuuslaitteita käyttävän dieselgeneraattorin kierroksia ja päästöjä.
Polttoaineenkulutuksessa A80new alittaa Arcadian markkinointiosaston mukaan markkinoiden keskiarvon 12 prosentilla nopeudella 12 solmua ja jopa 27 prosentilla 15 solmussa. Voimanlähteenä toimii pari tasan 1 000 hevosvoimaa tuottavia Volvo Penta D13-IPS1350 -moottoreita, ja vakiona alukseen kuuluu CMC Marinen sähkötoimiset evävakaimet.
A80new saa ensiesittelynsä Cannesin venemessuilla ensi syyskuussa.