Kello 21.30 alkavassa harjoituksessa simuloidaan kulussa olevalla laivalla tapahtuvaa tulipaloa.
– Harjoittelu on merkittävä osa työtämme. Luomme sillä korkean tason pelastustehtäviin. Suomessa eri viranomaisten yhteistyö harjoituksissa on ainutlaatuista, Suomenlahden merivartioston johtokeskuksen päällikkö Petteri Blomvall kertoo.
M/s Finlandia laukaisee harjoituksessa kaksi sadan hengen pelastuslauttaa, joihin pelastettavat evakuoidaan pelastussukkaa pitkin. Muutamat vakavammin loukkaantuneita simuloivat osallistujat pelastetaan suoraan laivan kannelta helikopteriin. Pimeällä tehtävässä harjoituksessa valaisuun käytetään valonheittimiä.
Harjoitukseen osallistuu venepartioita Helsingin merivartioasemalta, Helsingin poliisilaitokselta sekä Helsingin ja Espoon meripelastusseuroista.
Lisäksi harjoituksessa ovat mukana päivystävät meripelastushelikopterit ja Helsingin pelastuslaitoksen meripelastukseen erikoiskoulutettu MIRG-ryhmä.
MIRG-pelastajat ovat erikoiskoulutettuja palomiehiä, joiden päätehtävänä on laskeutua helikopterista laivan kannelle palomiehen varusteet mukanaan.
MIRG-pelastajilla on valmius operoida kaikilla Suomen merialueilla ja myös Suomen lähivesillä. He siirtyvät nopeasti tehtäväalueelle Rajavartiolaitoksen helikoptereilla. MIRG-ryhmät löytyvät Helsingin pelastuslaitokselta sekä Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta Turusta. Arkityössään MIRG-pelastajat työskentelevät normaaleissa pelastajan työtehtävissä pelastuslaitoksilla.
Harjoitus toteutetaan lokakuussa, koska eri viranomaistahoille harjoittelu nimenomaan syksyn pimeissä ja kylmissä olosuhteissa on erityisen hyödyllistä. Harjoituksessa pelastataan noin sata "maalihenkilöä" eli harjoituksessa onnettomuusuhreja näyttelevää henkilöä.
Kuvassa meripelastukseen koulutettu palomies eli MIRG-pelastaja (MIRG = Maritime Incident Response Group eli merionnettomuusryhmä) laskeutuu helikopterista laivan kannelle.