Väylävirasto selvitti jääkokeissa uutta moottoroitua Saimaa-irtokeulaa. Tulosten mukaan paksustakaan jääkerroksesta ei ollut vastusta tuliterälle irtokeulalle.
Kokeissa irtokeulalle haluttiin todellisia haasteita ja siksi tavoitteena oli löytää niin paksua jäätä kuin mahdollista. Lämpöaalto ei ollut ehtinyt vielä rantautua Suomeen ja jään paksuus oli Saimaalla parhaimmillaan yli 60 senttiä.
– Kokeet tehtiin käytännössä niin, että ajoimme paikkaan, jossa on yleensä mitattu paksua jäätä. Sitten ukot jäälle tekemään mittauksia ja katsomaan kairalla, kuinka syvää jää todellisuudessa on, sanoo merenkulun asiantuntija Ilari Rainio Väylävirastosta.
Jää murtui kaikilla kokeilualueilla. Mittauksia tehtiin myös esimerkiksi siitä, miten nopeus muuttui eripaksuisessa jäässä ja miten paljon tehoja murtamiseen tarvittiin. Jääkokeiden lopulliset tulokset valmistuvat kevään kuluessa.
Saimaa-irtokeulassa on kaksi pääkonetta ja kaksi potkuria, ja irtokeula liitetään sitä ohjaavaan puskijaan, tässä tapauksessa Calypso-nimiseen hinaajaan. Irtokeulan koneisto on energiatehokas. Jääolosuhteiden salliessa irtokeulan ei tarvitse käyttää kaikkia koneita, mikä säästää polttoainetta ja pienentää kustannuksia. Väyläviraston tavoitteena on, että irtokeulan avulla Saimaan syväväylän liikennekauden pituutta voitaisiin jopa pidentää.