Sarjan ensimmäinen pelastusalus aloitti päivystyksen Helsingissä kesäkuun alussa ja suoritti juuri päättyneellä kaudella 75 pelastus- ja avustustehtävää. Aiskoksi nimetty vene vaikutti varmasti myös siihen, että Helsingin Meripelastusyhdistys oli vuonna 2019 Meripelastusseuran eniten tehtäviä hoitanut paikallisyhdistys.
Yhdistyksen vastavalitun puheenjohtajan Melinda Palomaan mukaan miehistöt ovatkin todella tyytyväisiä uuteen työvälineeseen.
Kemiönsaaren vapaaehtoiset meripelastajat ovat odottaneet uutta pelastusalusta jo pitkään. Ensi keväänä odotus palkitaan.
– Saamme luotettavan ja nykyistä tehokkaamman ja järeämmän työvälineen, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Carl-Johan Storm tyytyväisenä.
Kymmenmetrisessä, alumiinirunkoisessa pelastusaluksessa on meripelastusvarustus, joka sisältää kevyen palonsammutus- ja tyhjennyskaluston sekä ensiapuvarusteet.
Alus on varustettu hydraulisesti avattavalla keulaportilla, joka parantaa sen operatiivisia ominaisuuksia ja lisää toimintakykyä. Kokkolassa toimivan Kewatec AluBoatin rakentamassa veneessä on dieseljet-propulsio ja sen huippunopeus on 35 solmua.
Lue lisää aiheesta Meripelastusseuran tiedotteesta täältä.