Aluksi Makia kiisti, että kyseessä olisi kopiointi. Logosuunnittelusssa tietynasteinenen vaikutusten ottaminen muista logoista ja tuotemerkeistä on sallittua, mutta nyt kiistan alla olleessa logossa kyse ei ollut enää inspiroitumisesta tai vaikutusten ottamisesta.
Eilen maanantaina 7.10. vaatebrändin kaupallinen johtaja Totti Nyberg kertoi Helsingin Sanomille, että tuotteet vedetään pois. Lausunnossaan hän myönsi virheen.
– Nostamme kädet pystyyn virheen merkiksi. Olemme olleet idiootteja, Nyberg sanoi Helsingin Sanomille.
Makia aikoo lahjoittaa pursiseuran vaatimat 5 000 euroa hyväntekeväisyyteen, esimerkiksi Itämeren suojeluun. Nybergin mukaan 5 000 euroa vastaa pyöreästi sitä summaa, joka tuotteiden myynnistä on saatu voittoina.
Tapauksen puinti alkoi siitä, kun sunnuntain Helsingin Sanomissa Merenkävijöiden kommodori Otto Aalto kertoi tapauksesta. Aalto kertoi olleensä hämmästynyt ja ”jonkinasteisesti järkyttynyt” avattuaan seuran jäsenen hänelle välitämän linkin Makian verkkokauppaan.
Makian Nyberg oli kirjoittanut pursiseuralle osoitetussa viestissään toivovansa, että pursiseura ottaisi tapahtuneen ”kohteliaisuutena järjestöänne kohtaan”. Hän tarjosi pursiseuran jäsenille mahdollisuutta tilata plagiaattipaitoja puoleen hintaan. Tähän Merenkävijät eivät suostuneet.
Onko muitakin uhreja?
Hämmentävä heraldinen kärhämä sai heti tiistaina 8.10. jatko-osan, kun HS uutisoi toisestakin merihenkisestä yhdistyksestä, jonka logo on ehkä joutunut kopioinnin kohteeksi.
Merimelojat ry:n logossa on samantyyppisiä elementtejä kuin Makian Sight-paitojen logossa. Pyöreän muodon lisäksi Makian logossa esiintyy ylhäällä Merimelojien M-kirjainta tapaileva kuvio ja alhaalla liki identtinen aalto.
Lue lisää kiistan viimeisestä käänteeestä täältä.