Royal National Lifeboat Institutionilta (RNLI) ostettu erittäin merikelpoinen, hiilikuiturakenteinen Atlantic 85 -vene soveltuu monenlaiseen käyttöön ja vaativiinkin olosuhteisiin. Nyt käynnistyvän projektin tavoitteena on selvittää, voidaanko avoveneeksi suunnitellun rungon päälle toteuttaa kevytrakenteinen hytti, joka antaisi miehistöille sääsuojan. Projektin konseptisuunnittelu toteutetaan yhdessä venesuunnittelutoimiston kanssa.

– Sisävesien asemillamme on paljon kysyntää tämän kokoluokan hytillisestä, kohtuuhintaisesta veneestä. Niinpä päätimme tutkia, pystyisimmekö hyödyntämään meripelastuskäyttöön rakennettuja Atlantic 85 -runkoja pelastusvenekonseptissa. Atlantic 85 saattaisi tarjota kustannustehokkaan ratkaisun, kertoo Meripelastusseuran tekninen päällikkö Taneli Mauno.

Atlantic 85 -hanketta sponsoroi Meripelastusseuran pitkäaikainen tukija Algol Oy.

- Yhdessä voimme edistää turvallisuutta ja vastuullisuutta - niin merellä kuin liiketoiminnassakin. Suomen Meripelastusseura ja sen vapaaehtoiset meripelastajat tekevät merkittävää työtä auttaessaan merihätään joutuneita rannikolla ja sisävesillä. Sponsoroimalla Atlantic 85 -hanketta Algol tukee konkreettisesti Meripelastusseuran toimintaa, kertoo Algolin toimitusjohtaja Alexander Bargum.

Meripelastusseura on ostanut 2000-luvun alusta lähtien käytettyjä Atlantic 21- ja 75 -veneiden runkoja RNLI:ltä. Tällä hetkellä Meripelastusseuralla on yhteensä 24 toimivaa ja merikelpoista Atlantic 75 -sarjan venettä, joista 19 yksilöä on operatiivisessa käytössä ja 5 viimeistä odottelee varustelua ja sijoitusta. Veneet varustellaan vapaaehtoisten meripelastajien käyttöön sopiviksi Suomen olosuhteissa.

– Atlantic-veneet ovat pitkän tuotekehityksen lopputulos ja laadukkaasti rakennettuja. Käytettyinä hankittujen veneiden uudelleen varusteleminen on kustannustehokas ja vastuullinen tapa varmistaa, että vapaaehtoisilla meripelastajilla on käytössään turvalliset ja tarkoituksenmukaiset työkalut, Taneli Mauno sanoo.

www.meripelastus.fi