Tänä vuonna Puuveneveistäjät ry:n osastolla on esillä yhdeksän upeaa näyttelyvenettä. Suurin niistä on Kaarna Boatsin valmistama 30-jalkainen uppoumarunkoinen sähkövene Kaarna 30. Pienempien veneiden joukosta löytyy esimerkiksi porvoolaisveistämö Nordic Craftin Mouse Pram -jolla, joka hurmaa sympaattisella olemuksellaan. Klassisen eleganssin ystäville tarjolla on Veneveistämö T. Virtasen kunnostama Riva Super Florida, vuodelta 1960 peräisin oleva mahonkikaunotar, joka tuotiin Suomeen 2000-luvulla.

Tutustu alta tarkemmin koko Puuveneveistäjät ry:n osaston tarjontaan.

Kaarna 30

Osaston kookkain, noin 9 metrinen uusi vene on Kaarna Boatsin rakentama uppoumarunkoinen Kaarna 30. Sen suunnittelun ja rakentamisen perusajatuksena on erityisesti ollut ekologisuus ja helppohoitoisuus. Veneen runko ja ulkopinnat ovat vaneria, joka on päällystetty lasikuidulla ja epoksoitu, jolloin pinta on helppohoitoinen ja täysin vedenpitävä. Kaarna 30 soveltuu hienosti esimerkiksi viikonloppuretkeilyyn. Tämän mahdollistaa reilut sisä- ja avotilat sekä makuupaikat neljälle hengelle. Veneen voimanlähteenä on kaksi sähkömoottoria ja riittävä akusto ja aurinkopaneelit, joiden turvin veneellä voi retkeillä yhdellä latauksella vaikka viikonlopun ajan. 

Elfyn, Ness Yawl ja Mouse Pram -jolla

Nordic Craftin käytännölliset ja merikelpoiset retkipurret perustuvat Shetlannin saarten perinteisiin työveneisiin. Rakenne on kuitenkin moderni sallien kuivasäilytyksen sekä traileroinnin. Liimattuihin limilautarakenteisiin erikoistunut Iain Oughtred on piirtänyt Elfyn mallissa oman tulkintansa satoja vuosia, jopa vuosituhannen vanhoista norjalaisista Faering-soutupursista. Muutamasta lautaparista muodostuva runko on vesilinjassa hyvin solakka ja kevytkulkuinen, mutta kaartuu parrasta kohden voimakkaasti leveämmäksi tehden mallista merikelpoisen.

Ness Yawl on saman suunnittelijan retkipursi, jonka vain 1,6 m leveän rungon sekä suhteellisen tasaisen pohjan ansiosta pursi on hyvin nopea. Tuulen tyyntyessä Ness Yawl liikkuu hyvin myös airoilla. Rikiltään Ness Yawl on Loggertti-jooli.

Mouse Pram -jolla on erinomainen jolla huvipurren kannelle tai lasten soutu- ja purjehdushetkiin. Molemminpuolinen epoksipinnoitus estää rungon liiallisen kuivumisen ja kostumisen, joten jolla kestää kuivasäilytystä kannella tai rannalla. Lue lisää: www.nordiccraft.fi

Wäinö ja Louhi

Saimaan Puuveneen Wäinö on siro eteläsavolainen perinnesoutuvene, joka on tehty mäntyvanerista ja varustettu tervan tuoksulla! Uudistettu venemalli Louhi taas on perinteinen tasaperävene, jonka voi hyvin varustaa myös perä- tai sähkömoottorilla. Myös Louhi on tehty ensiluokkaisesta mäntyvanerista. Nämä perinteiset suomalaiset puiset soutuveneet ovat erinomaisia ekologisia käyttöesineitä, jotka sulautuvat hienosti suomalaiseen järvimaisemaan. Lue lisää: www.saimaanpuuvene.fi

Riva Super Florida

Riva Super Florida on toinen Puuveneveistäjät ry:n osastolla esillä olevista kunnostetuista veneistä, yhdessä avomoottorivene Hirsalan kanssa. Tämä elegantti mahonkikaunotar on käynyt läpi perusteellisen pintakäsittelyremontin Veneveistämö T. Virtasen käsissä. Lisäksi veneeseen on uusittu verhoilut ja kunnostettu kaikki metalliosat.

Vuonna 1960 valmistettu Riva Super Florida tuotiin Suomeen 2000-luvulla. Näitä Pohjois-Italian Lombardiassa vuosina 1950–1994 valmistettuja mahonkiveneitä pidetään klassikkoina. Noin kuusimetrinen vene on suunniteltu nopeakulkuiseksi ja erityisesti vesihiihtoon sopivaksi. Lue lisää: www.veistamovirtanen.fi

Hirsala

Veistoveneen perusteellisesti kunnostama mahonkinen avomoottorivene Hirsala on alkujaan Maritimin valmistama ja valmistunut vuonna 1965. Veneen ensimmäinen omistaja hankki sen Taipalsaarella sijaitsevalle kesämökilleen Suur-Saimaan rannalle. Nykyiset omistajat jatkavat Hirsalalla veneilyä samalla alueella, säilyttäen sen perinteet ja yhteyden alkuperäiseen ympäristöönsä. Lue lisää: www.veistovene.com

Kiisla

Vuoden 2023 venemessuilla ensiesiintymisensä tehnyt Puuveneveistäjät ry:n 2000-luvun puuvene Kiislan prototyyppiä on jatkokehitetty käytännön palautteen perusteella. Tänä vuonna messuilla esitellään seuraavan kehitysvaiheen suunnittelijan Ville Lindénin tekemiä kuvia Kiislasta.

Kiisla on 6,5 metriä pitkä moottorivene, jonka ekologisuus tekee siitä ainutlaatuisen. Vene on rakennettu uusiutuvista materiaaleista, ja se on alusta asti suunniteltu kulkemaan pienellä teholla puoliliukuvana. Prototyyppiin asennettu 25 hv:n perämoottori sopii veneeseen hyvin, mutta se toimii erinomaisesti myös sähkömoottorilla. Jo 10 kW:n sähkömoottori mahdollistaa miellyttävän 10–14 solmun nopeuden täydellä kuormalla. Lue lisää: www.puuveneveistajat.fi/kiisla

Vendia venelauta

Vendia Woods valmistaa korkealaatuista Vendia-venelautaa ja rakentaa siitä limisaumaisia Käenniemi-soutuveneitä sekä muun muassa kanootteja. Tämän vuoden messuilla on nähtävillä Vendian venelaudasta rakennettu kanootti, joka korostaa materiaalin erinomaista laatua ja monikäyttöisyyttä. Lisäksi Vendia Woods tarjoaa kanootinrakennuskursseja, joissa harrastajat voivat oppia veneenrakennuksen taitoja käytännössä. Lue lisää: www.vendia.fi

Soutuvenearpajaiset

Puuveneveistäjät ry järjestää perinteiset soutuvenearpajaiset myös tämän vuoden messuilla. Palkintona on upea Sommarvik-soutuvene, joka pohjautuu vuodelta 1940 peräisin olevaan historialliseen malliin. Vene on varustettu soutuvälineillä, ja sen arvo on 7 000 euroa. Tämän ainutlaatuisen veneen on veistänyt Veneveistämö R. Tuovinen.  

Puuveneveistäjät ovat hallissa 7, osastolla 7b130.

www.puuveneveistajat.fi