Totalveneen lukijaprofiilista 85 prosenttia liikkuu vesillä omalla veneellä. Valtaosalla (84 %) nykyinen vene on moottorivene. Myös alle 35-vuotiailla oma vene on yleisin, mutta joka viides (21 %) heistä liikkuu vesillä kimppaveneellä. Venettä käytetään yleisimmin päiväretkeilyyn (34 %), kalastukseen (28 %), matkaveneilyyn (21 %) ja yhteysveneilyyn (16 %).
Kaksi kolmesta (64 %) on ostanut nykyisen veneen käytettynä ja reilu kolmannes (36 %) uutena. Noin joka viidennen (22 %) vene on alle kuusi vuotta vanha. Koko kohderyhmän veneiden keski-ikä on 15 vuotta ja niiden arvo keskimäärin 33 500 euroa.
Puolet (50 %) telakoi veneen omissa tiloissa ja joka viides (20 %) venekerhon tai kaupungin telakointialueella. Lähes yhtä moni (19 %) käyttää kaupallista telakkaa. Veneen huoltotapa vaihtelee: vajaa viidesosa (16 %) hankkii huollot kokonaan palveluna, kun taas 40 prosenttia tekee huollot kokonaan itse. Loput (44 %) hankkivat osan palveluista ammattilaisilta ja tekevät osan huoltotöistä itse.
Totalveneen lukijakunta on miesvaltaista, keski-ikäistä ja hyvätuloista. Kohderyhmästä 94 prosenttia oli miehiä, 75 prosenttia 35–65-vuotiaita ja 44 prosentilla talouden vuositulot ylittivät 80 000 euron rajan. Joka kolmas (31 %) suunnittelee uuden tai käytetyn veneen hankintaa seuraavien 12 kuukauden aikana.
Sisältö kiinnostavaa, mutta toiveitakin esitettiin
Totalveneen toimitus on tutkimuksen mukaan onnistunut melko hyvin aihevalinnoissaan, sillä suurinta osaa aihealueista on käsitelty enemmistön mielestä sopivissa määrin. Näitä aiheryhmiä olivat muun muassa veneilyalan uutiset, uudet moottoriveneet, ympäristöasiat, tapahtumat ja messut, vene-elektroniikka, venetekniikka sekä moottorit.
Yli puolet vastanneista (54 %) toivoo Totalveneeseen enemmän sisältöä käytetyistä veneistä. Seuraavaksi eniten lisää sisältöä toivottiin veneiden huollosta, kunnostuksesta ja ylläpidosta (47 %) sekä venevarusteista ja -tarvikkeista (43 %). Sen sijaan noin kuudennes oli sitä mieltä, ettei vesijettejä (15 %) ja kilpaveneilyä (17 %) tarvitsisi käsitellä lainkaan. Uusina aiheina Totalveneeseen toivottiin käytettyjen veneiden lisäksi juttuja veneilykulttuurista ja -turvallisuudesta sekä veneilytaidoista.
Lähes puolet (47 %) kohderyhmästä lukee Totalvenettä vähintään viikoittain ja 83 % vähintään kuukausittain. Valtaosa (76 %) pitää Totalveneen sisältöä kiinnostavana ja hyödyllisenä venealan tietolähteenä.
Viime vuonna Totalvene tavoitti kaikkiaan 440 000 lukijaa (Google Analytics), joista Taloustutkimuksen toteuttamaan tutkimukseen tavoitettiin yli 500. Totalvenettä julkaisee Total Websites Oy. Verkkomedian lisäksi Totalvene ylläpitää Saariston Satamat, Purjevenefoorumi ja Moottorivenefoorumi Facebook-ryhmiä, joissa on yhteensä yli 55 000 jäsentä.