Voitto tuomariston suljetussa äänestyksessä tuli ylivoimaisella äänivyöryllä. Farrin suunnittelema runko, ja Lucio Michelettin suunnittelema kansi ja sisustus ovat ajattoman kauniita ja kunnia on tällä kertaa mennyt taatusti oikeaan osoitteeseen.
Canova on tyypiltään Baltic 142 ja sen tärkeimmät ja innovatiivisimmat yksityiskohdat ovat veneen kulkua tasapainottava kantosiipi eli foili ja paikallispäästötön sähköpropulsiojärjestelmä.
Tuomariston mukaan veneen DSS-foili on todistettavasti vähentänyt kallistelua ja keinumista ja lisännyt nopeutta ja mukavuutta. Se on tuomariston mielestä juuri sellainen innovaatio, joka saa yhä useamman kynnelle kykenevän hankkimaan tämänkaltaisia veneitä. Foilin tuomaristo ennustaa vaikuttavan olennaisesti tulevaisuuden superjahtien suunnitteluun. Venettä ja sen huipputeknologiaa sekä päästöttömyyttä kehutaan muutenkin estoitta.
Baltic Yachtsin johtaja Henry Hawkins kehuu Canovan luomisen olleen mitä suurimmassa määrin tiimityötä yhdessä omistajan ja suunnittelijoiden kanssa ja viitoittavan tietä kohti entistä ekologisempaa tulevaisuutta myös superjahtien maailmassa.
Superjahtien rakentaminen on hyvin erilaista kuin muiden tuotantoveneiden. Suunnittelussa asiakkaan ääni kuuluu yli kaiken muun ja maksajan mahdottomimmatkin toiveet toteutetaan. Jokainen alus on omistajansa ja tämän toiveiden täyttymys, mutta ilman suomalaista veneenrakennus- ja insinööritaitoa tällaisia luomuksia ei saataisi tehtyä näin laadukkaasti.
Canovan saama palkinto paaluttaa Balticin asemaa purjeilla kulkevien superjahtien ykkösrakentajana entistä tiukemmin ja näkyy varmasti myös yrityksen tilauskirjoissa.
Tässä linkit Totalveneen aiempiin uutisiin Baltic 142 Canovasta:
Baltic 142 Canova Ensiesittely