Kaupallinen yhteistyö: Maritim Kevät toi, kevät toi… rannoille veneilijän
Veneen tärkein huolto tehdään syksyllä, jolloin kesän jäljet siivotaan ja korjataan, ja samalla varaudutaan talven vaihteleviin olosuhteisiin. Ja syksyllähän on aika huoltaa moottori.
Lähes yhtä lailla tärkeä on keväthuolto, joka valmistaa veneen tulevaan veneilykauteen. Sisäsiivous tuo raikkaan tuulahduksen, kylkien pesu ja vahaus uuden kiillon. Myös tekniikka vaatii huomiota ja viimeistelyä. Muun muassa akkujen lataus on hyvä tehdä tässä vaiheessa.
Jo ennen varsinaisen kevätkunnostuksen alkua tärkeää on huolehtia veneen tuuletuksesta. Pressut auki, että sisätilat tuulettuvat. Samalla vilkaistaan, etteivät talven ja etenkään kevään korvalla voimakkaastikin vaihtelevat lämpötilat ole aiheuttaneet, eivätkä aiheuta, kosteusvaurioita.
Kunnon välineet helpottavat ja nopeuttavat keväistä puhdistusta. Makean veden lisäksi tarvitaan kunnon pesuaineet. Mirka Polarshine Boat Wash on kirkastevahaa sisältävä veneshampoo, joka soveltuu kaikille pestäville pinnoille, yhtä lailla lujitemuoville kuin puulle ja kuomuille. Pesuaineen matala pH (10,5) sopii myös metallipinnoille niitä tummentamatta. Tuote on biologisesti hajoava.
Kannen pesuun tarvitaan kunnon kansiharja, jolla kuurata talven aikana pintaan laskeutuneet epäpuhtaudet. Sama teleskooppiharja soveltuu myös korkeiden kylkien pesuun, sillä harjan varsi on pisimmillään jopa 2,5 metriä. Kunnon pesusieni täydentää varustelun.
Pohjan ja erityisesti vesilinjan pesu voi joskus olla työtä ja tuskaa. Silloin paras apu on oksaalihappopohjainen Mirka Polarshine Marine Deep Clean -pesutiiviste. Se on tensidien ja oksaalihapon geelimäinen yhdistelmä, joka liuottaa vesikasvillisuuden aiheuttamat kellastumat ja pinttyneen lian erittäin tehokkaasti. Raikkaan tuoksuinen Deep Clean soveltuu myös sisätiloissa happoa sietäville pinnoille kuten gelcoatille ja maaleille. Käsitellyt pinnat pestään lopuksi Boat Wash tai muulla yli 7 pH:n pesuaineella, jotta pinta neutralisoituu.
Kun vene on pesty, suojataan ulkopuoliset pinnat, etenkin kyljet. Hyväkuntoisille kyljille riittää pelkkä vaha, joka suojaa pintoja likaantumiselta ja auringon uv-säteiden haalistavalta vaikutukselta. International Marine Wax muodostaa kirkkaan, kovan ja likaa hylkivän pinnan gelcoat- ja maalatuille pinnoille. Se ei sisällä silikonia eikä hiovia ainesosia.
Silloin kun kyljet kaipaavat enemmän puhdistusta ja suojaa, International Polish and Wax on oikea aine. Se on yhtä lailla puhdistusaine kuin kiilloke, mutta sisältää myös vahaa. Se kirkastaa kiiltonsa menettäneen gelcoatin ja sopii kaikille maalatuille pinnoille.
Venevahalle on olemassa myös vaihtoehto. Jos hyväkuntoisia kylkiä ei välttämättä halua vahata, vaihtoehto on pinnoite. Polarshine Marine Shield on keraaminen kiiltopolymeerejä sisältävä kestopinnoite. Se soveltuu gelcoat-, maali-, alumiini-, teräs-, muovi- ja lakkapintojen pitkäkestoiseen suojaukseen. Marine Shield suojaa pintaa käytännössä kaikelta ulkoiselta vaikutukselta: uv-säteiltä, suolavedeltä, hapettumiselta, happosateilta, jopa lintujen jätöksiltä.
Polarshine Marine Shield -pinnoite kestää voimakkaita pesuaineita, joten se helpottaa syksyistäkin pesua. Sen pinta-aktiiviset komponentit luovat korkeakiiltoisen hydrofobisen pinnan, joka estää vesipisaroiden tarttumisen ja kestää rasitusta. Marine Shieldiä ei pidä maalata eliönestomaalin päälle, eikä levittää lasipinnoille. Tuotetta käytettäessä on erittäin tärkeää seurata ohjeita.
Eliönestomaalaus muutoksessa
Eliönestomaalaus on viime vuosina hiljalleen muuttunut. Vanhat, perinteiset biosideja sisältävät maalit ovat väistymässä ja tilalle tulevat uudet, myrkyttömät maalit. Euroopan laajuiset uudet määräykset antavat vielä odottaa itseään, mutta maalien valmistajat ovat jo reagoineet tuleviin muutoksiin.
International on tuonut markkinoille B-Free Explore -eliönestomaalin, joka ei sisällä myrkyllisiä tehoaineita. Sen vaikutus perustuu poikkeuksellisen liukkaaseen ja sileään kalvoon, joka estää kasvuston, ennen kaikkea merirokon, kiinnittymisen. B-Free Explore antaa saman pitkäkestoisen suojan kuin perinteiset eliönestomaalit, mutta ilman biosideista johtuvia haitallisia ympäristövaikutuksia. B-Free on todettu monissa, muun muassa kotimaisten veneilylehtien testeissä erinomaiseksi vaihtoehdoksi.
Perinteisempää eliönestoa arvostaville erinomainen vaihtoehto on International Trilux Se on niin sanottu kova maali merialueille, ja se soveltuu yhtä lailla nopeisiin kuin hitaisiin veneisiin. Triluxilla voidaan suojata myös vetolaitteet ja potkurit. Triluxin teho perustuu ainutlaatuiseen Biolux-teknologiaan, jossa orgaaniset biosidit muodostavat hallitusti liukenevan kalvon. Triluxin värit ovat punainen, musta sininen ja valkoinen.
Käytetyn veneen esittely: Buster XXL Cabin (2011–2012) – Cabin-Busterien ensimmäinen sukupolvi
Kun Buster esitteli mallivuodelle 2008 kolmannen sukupolven XXL:n, siitä esiteltiin myös Busterin historian ensimmäinen ohjaushyttivenemalli, XXL AWC. Perinteisistä suomalaisista taka- ja keskihyttiveneistä poikkeavalle AWC:lle ei kuitenkaan suurta ymmärrystä markkinoilta löytynyt, ja se jäi pois tuotannosta vain vajaan sadan veneen ja kahden vuoden tuotannon jälkeen.
Vuonna 2011 tilalle saatiin nyt esittelyssä oleva Buster XXL Cabin. Samalle 2,4-metriä leveälle XXL-rungolle rakentuva Cabin on AWC:ta selvästi konservatiivisempi keskihyttivene, mutta myös käytännöllisempi ja halutumpi.
Silti XXL Cabininkin valmistuskaari jäi lyhyeksi, sillä jo vuonna 2013 esiteltiin edelleen kehitetty Buster Cabin, jossa on XXL Cabinia syvempi 21-asteinen V-runko ja peräpeilin jatkeena olevaan bracketiin eli moottoritelineeseen ripustettu perämoottori. Buster Cabinin suosiosta kertoo valmistuksen jatkuminen aina vuoteen 2021 saakka, joten kolmikosta juuri sitä on käytettyjen markkinoilla saatavilla selvästi eniten. Nyt ollaan kuitenkin XXL Cabinissa.
Alumiinirunko ja lujitemuovikansi
Buster XXL Cabinissa, kuten sen edeltäjässä ja seuraajassa, on alumiinirunko ja lujitemuovista valmistettu kansi ja hytti.
XXL Cabinin keskihytti on läpikäveltävä ja sen keskikäytävällä on seisomakorkeus. Taka-avotilaan johtaa sujuva liukuovi ja etuavotilaan vie perinteinen saranaovi, molemmat ovet ovat lukittavia. Vaikka hytti on korkea, edellyttää etuoven mataluus hieman nöyryyttä kulkijalta. Hytin ympäri voi myös kulkea sivukansia pitkin, mutta sille on tuskin tarvetta kovinkaan usein.
Kuskilla ja apukuskilla on hytissä mukavat ja tukevat kuppi-istuimet. Kaikkiaan hytissä on erinomaiset istumapaikat neljälle ja vielä kuudellekin istumatilaa on aivan hyvin. Kuusipaikkaiseksi veneen saa laittamalla lisäosan takapenkkien väliin, jolloin siitä muodostuu koko sisätilan levyinen sohva.
Veneen saattaminen kuusipaikkaiseksi ei paljoa ponnisteluita vaadi, mutta hieman enemmän vaivaa aiheutuu vakio-ominaisuuksiin kuuluvasta hytin vuodemahdollisuudesta, kun sitä halutaan hyödyntää. Säilytystiloja hytissä on lähinnä takapenkkien alla ja apukuskin edessä hansikaslokerossa.
Kuskin toimipiste on mainio. Ulos näkee hyvin ja hallintalaitteiden sekä kytkimien sijoittelu on erinomaista, mutta useimmista nykyveneistä löytyvää kaasukäden kyynärnojaa XXL Cabinissa ei vielä ole. Kojelaudassa on sen sijaan tilaa nykymittapuunkin mukaan kookkaalle, uppoasennettavalle 12-tuumaiselle karttaplotterille. Vakiovarusteisiin kuuluvat hydrauliohjaus ja trimmitasot tekevät sekä matka-ajosta että satamapyörittelystä jouheaa.
Melutasoltaan XXL Cabin on varsin maltillinen. Runkoäänet ovat suhteellisen vaimeita ja moottorin ääni todella hiljainen. Keskustelu ajomatkan aikana sujuu vielä vähän kovemmassakin kelissä ääntä korottamatta. Viihtyisyyttä parantavat myös keskihyttiveneiden luokassa harvinainen kattoikkuna sekä koko katon levyinen ja ikkunalla varustettu liukukattoluukku.
Hyttiä suosiva tilajako
Noin 6,5-metrin kokoluokka huomioiden XXL Cabinissa on melko mairittelevan kokoinen hytti. Siitä taas seuraa, ettei avotilat ole suuren suuria. Läpikulkuun, rantautumisissa toimimiseen ja tavaran kuljetukseen avotilat kuitenkin ovat aivan passelit.
Sujuvin kulku veneeseen ja veneestä käy etuavotilan kautta, joko suoraan keulasta tai sivuilta. Hyvät kaiteet ovat turvaamassa ja auttamassa liikkumista. Taka-avotilassakin on runsas kaidevarustus, mutta laitojen korkeus tekee kulkemisen haasteellisemmaksi.
Etuavotilassa on tilava kannellinen ankkuriboksi ankkurille ja köysille. Laitoihin on lisäksi upotettu säilytyspaikat lepuuttimille. Taka-avotilassa säilytystiloja ei ole, ei edes köysilokeroita. Rungon jatkeena on molemmin puolin moottorikaivoa uimatasot. Ne helpottavat osaltaan kulkemista ja moottorin huolto- ja tarkistustoimenopiteitä, vaikka lyhyehköt ovatkin.
XXL Cabinin tehoalue oli alkuun 115–150 hevosvoimaa, mutta mallivuodelle 2012 yläraja nostettiin 175 hevosvoimaan. Valtaosa XXL Cabineista on varustettu tehoalueen puolivälistä 150-hevosvoimaisella moottorilla, kuten jutun yksilökin. Toisin kuin nykyisin, XXL Cabinin valmistusvuosien aikoihin Busterin perälauta oli vielä niin sanotusti vapaa, eli venettä sai eri moottorimerkeillä, vaikkakin Yamaha oli jo tuolloin selvästi suosituin valinta Bustereissa.
Buster XXL Cabin -12 + Honda BF150 -12
– Siisti ja hyvin pidetty yksilö
Esittelyn kohteena olevasta yksilöstä on selvästi pidetty hyvää huolta. Alumiiniset kyljet ovat suorat eikä kolhuja ole, muutama nirhauma kyljistä sentään löytyy. Kannen ja hytin lujitemuoviosat ovat ehjät ja pitäneet hyvin harmaan värisävynsä. Veneen teippaukset on uusittu kesällä ja pohjan eliönestomaalaus syksyllä 2024.
Sisätilat ovat huomattavan siistit, eikä kulumaa näy oikeastaan lainkaan. Tärkeimmistä lisävarusteista mainittakoon Garminin 12-tuumainen plotteri, Wallaksen diesellämmitin ja lisävalot katolla.
Moottorina oleva Honda BF150 on veneen kanssa samaa vuosikertaa ja sen ensiasennusmoottori, johon ajotunteja on kertynyt vain vajaat 300. Paketin huippunopeus on 37 solmua, eli suorituskykyä ja tehoreserviä on reilusti. Luonteva ja taloudellinen matkanopeus asettuu tyypilliseen tapaan 20–25 solmun nopeusalueelle.
Kyseinen yksilö on tämän jutun julkaisuhetkellä myynnissä Nettiveneessä 38 500 eurolla.
Kaupallinen yhteistyö: US Parts Finn-Am Dometic SeaStar -perämoottorihissit
Dometicin SeaStar-perämoottorihissit ovat omiaan optimoimaan veneen kulkua. Hissin avulla perämoottoria voidaan nostaa tai laskea hydraulisesti, jolloin vene kulkee liu’ussa mukavammin aaltoja halkoen tai kevyemmin polttoainetta säästäen. Myös kalaveneissä hissistä on hyötyä: kun perämoottori nostetaan hissillä ylös, voidaan veneellä ajaa matalammassa vedessä ohjailtavuutta menettämättä.
Dometic SeaStar-perämoottorihissin voi valita valita 4–10 tuuman setbackilla. Mitä suurempi setback hississä on, sen taaemmaksi moottori asettuu, joka vaikuttaa veneen kulkuun ja käytökseen liukunopeuksilla.
Käyttömukavuutta kasvattaa lisävarusteena myytävä yksi- tai kaksitoiminen viiksikytkin, joka asennetaan ratin alle, sekä hissin asentomittari, joka helpottaa moottorin korkeuden havainnointia. Kaksitoimiseen viiksikytkimeen saat lisättyä hissinhallinnan lisäksi esimerkiksi moottoritrimmin hallinnan.
SeaStar moottorihissit ovat vankkaa tekoa oleva, kestävä ja helppohoitoinen valinta. Tule tutustumaan US-Parts Marine myymäläämme Helsingin Roihupeltoon tai tilaa tuotteet suoraan verkkokaupastamme
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Toimitus suosittelee
Suvi 63 T-Top (2025–) – Katseet katossa
Uusi 63 T-Top perustuu 63 Duo -malliin, jakaen sen kanssa saman rungon ja tilaratkaisun. Tilaa on poikkeuksellisen runsaasti etenkin täysleveän tuulilasin taakse jäävässä, kookkaalla U-sohvalla kalustetussa taka-avotilassa.
T-Top-mallissa ohjaamo ja taka-avotila on katettu muodikkaalla ajokatoksella, joka antaa matkustamoon suojaa sekä sateelta että auringolta. Kevytrakenteista katosta kannattelee rosteriset etu- ja takakaaret.
T-Topissa on tuulilasin läpikulkua helpottava etuluukku sekä kookas kuomukankainen liukukattoluukku. Katokseen on liitettävissä lisävarusteena 1 170 euron hintaan kaksiosainen ajokuomu, joka parantaa T-Top-version käytettävyyttä sekä retki- että yhteysveneenä. Kuomun sivu- ja peräseinämät avataan muutamista suuremmista matkaveneistä tutusti verhomaisesti liu’uttamalla.
Suvi 63 T-Topin tehosuositus on samat 80–115 hevosvoimaa kuin 63 Duo ja CC -malleissa. 115-hevosvoimaisella moottorilla T-Top-versiolle luvataan noin 35 solmun huippunopeus. T-Top-katos verottaa huippunopeutta avonaiseen Duo-malliin nähden noin kahdella solmulla.
T-Top-mallin suositushinta ilman moottoria on 22 250 euroa. Vakiovarustukseen kuuluu muun muassa hydrauliohjaus ja laminaattiturkki. Lisävarustelistalta löytyy muun muassa istuintyynysarja (1 061 €), U-sohvan aurinkotasolaajennus (793 €), pöytä (479 €) ja keulaportaat (311 €). Duo malliin nähden T-Topin varustus on yhdenmukainen ja lisähinta 4 000 euroa. 100-hevosvoimaisella Yamahalla varustettuna T-Topin pakettihinnat alkavat noin 35 000 eurosta.
Suvi 63 T-Top
Pituus | 6,40 m |
Leveys | 2,31 m |
Syväys | 0,30 m |
Paino ilman moottoria | 750 kg |
Pohjakulma | 20° |
Polttoainesäiliö | 70 l |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 6 henk. |
Tehoalue | 80–115 hv |
Hinta ilman moottoria | 22 250 € |
Kaupallinen yhteistyö: Nautione Nautione on täyden palvelun venevälittäjä
Nautione on tehnyt 15 vuoden ajan 5–15-metristen veneiden välitystoimintaa. Noin 10 vuoden ajan toiminta on keskitetty Naantalin vierasvenesatamaan, jonka kahteen laituriin mahtuu näytteille yli 30 venettä. Veneet ovat heti koeajattavissa ja kauppojen jälkeen luonnollisesti myös luovutettavissa uusille omistajilleen.
– Venevälityksen ohella varustelemme veneitä myös ostajien toiveiden mukaisesti sekä tarjoamme vaihto- ja rahoituspalvelun venekaupan yhteyteen. Kauppaa teemme koko Itämeren alueella. Kauttamme löytyy laajan valikoiman erilaisia veneitä jokaisen kapteenin tarpeisiin. Pääsääntöisesti myyntiin tulee hyvin pidettyjä, hieman kookkaampia matkaveneitä. Usein kun asiakas soittaa meille, kertoo hän nähneensä laiturissa mielenkiintoiselta vaikuttavan veneen, johon haluaisi tutustua tarkemmin, kertoo Nautione Oy:n venemyynnistä vastaava Jarmo Tiainen.
Tapaamisen yhteydessä, käydään yleensä koeajolla, jonka aikana asiakas voi tutustua tarkemmin veneen luonteeseen. Samalla käydään kaikki veneen toiminnot perusteellisesti läpi yhdessä välittäjän kanssa. Kaupanteon edetessä asiakkaalle selvitetään kaikki venekauppaan liittyvät yksityiskohdat ja sovitaan tarvittaessa myös mahdollisten lisävarusteiden asentamisesta. Tyypillisimpiä töitä ovat sisustustyöt sekä veneen lämmitykseen, ohjattavuuteen ja navigointiin liittyvät lisävarusteet. Myös mahdolliset lasikuitukorjaukset onnistuvat tarvittaessa.
Tiainen toteaa, että veneen ostaminen on "helppoa" mutta myyminen turvallisesti onkin jo hankalampi juttu. Monilla asiakkailla se on myös Iän ja terveyden tuomien haittojen vuoksi usein mahdotonta. Tässä kohdin venevälittäjän apu on todella tarpeen.
– Veneen myyjä on toimeksiantajamme, joten palvelemme välittäjänä sekä myyjää että ostajaa, jolloin saadaan syntymään kaikki osapuolia tyydyttävä kauppa. Veneen ostaja tarjoaa usein myös vaihtovenettä kaupan mukana. Loppuosuuteen pystymme tarjoamaan tarvittaessa rahoitusta kiinteällä korolla, Tiainen kertoo.
– Veneilyyn liittyy aina laadukas vapaa ajan vietto, minkä takia asiakkaamme ovat mukavaa porukkaa, joiden kanssa on ilo tehdä yhteistyötä. Tämän mahdollistaa toimiva konsepti ainutlaatuisessa ympäristössä. Kun sekä myyjällä että ostajalla on suupielet ylöspäin, tiedämme kauppojen onnistuneen, hän kiteyttää.
Lisätietoa vaihto- ja välitysveneistä:
MS Boat CWA 800 WT (2016–) – Saaristoyrittäjän työjuhta
MS Boatin mallisto versoutuu poikkeuksellisen laajaksi, sillä useisiin kokoluokkiin on tarjolla sekä V- että katamaraanirunkoisia vaihtoehtoja. Kahdeksanmetrinen V-runko on vieläpä tarjolla joko 2,55 tai 2,95 metriä leveänä.
Koeajovene on mallia CWA 800 WT. Ensimmäinen kirjainrypäs kertoo ympärikuljettavasta hytistä. Runko on vaihtoehdoista kapeampi ja varustettu keularampilla (WT), jota operoidaan vakiona sähkövinssillä ja lisävarusteena hydrauliikalla. Hydraulisessa keulaportissa on enemmän voimaa pitää venettä rantaa vasten paikallaan.
Mykymuodin mukaisesti CWA 800 on varustettu perämoottorilla tai parilla. Moottorin osalta koeajovene on erityinen. Siinä on Suomen viimeinen tehdasuusi Yamahan 350-hevosvoimainen V8, joita ei ole enää moneen vuoteen valmistettu. Tarina juontuu MS Boatin maahantuoja Hangon Auto ja Venetaloon, joka hankki Yamahalta jonkinlaista kulttimainetta nauttivan 5,3-litraisen F350 V8:n loppuvaraston. Näillä näppäimillä Suomeen saapuva Yamahan uusi 350-hevosvoimainen malli on iskutilavuudeltaan edeltäjäänsä litraa pienempi V6.
Takaisin veneeseen. CWA-hytti on kuormatilan maksimoimiseksi lyhyt, kapea ja asennettu aivan perään. Hytissä on ohjaamon erillisistuimet ja pieni kahdelle luonteva takapenkki, mutta kaikki sisätilasentit on rutistettu minimiin. Viimeistely on käyttötarkoituksen mukaista, selvästi karumpaa ja pelkistetympää kuin vaikkapa huvilakyydityksiin tarkoitetuissa ruotsalaisissa täysalumiinivenemerkeissä.
Hytin suhteellisesta kapeudesta huolimatta runkovaihtoehdoista kapeampaan asennettuna ympärikuljettavuus on niukka ja sivuoville joutuu pujottautumaan. Jos pärjää yhdellä ovella, kannattaa harkita hytin sijoitusta jompaankumpaan laitaan. Sekin on mahdollista ja silloin toiselle sivulle muodostuu parempi kulkuväylä hyttiin. Perän kansiratkaisu tosin suosii hytin sijoitusta styyrpuurin laitaan, mikä taas ei ole ohjaamon sijainnin kannalta optimaalista.
Huvivenemäisempää yhteysajokäyttöä ajatellen kannattaa pitää mielessä pidempi ja leveämpi C-hytti. Se on mallia täysleveä ja läpikuljettava, ja voidaan kalustaa toiveiden mukaisesti: esimerkiksi 6–10 hengen istumapaikoilla, dinetillä tai toiletilla. Lisähinta CWA-hyttiin nähden on kymppitonnin luokkaa.
Rampilta kyytiin
MS Boatin kaulaportti on leveä ja varustettu auki taittuvalla kulkurampilla. Rantautuminen ja lastaaminen sujuvat niin rakennetuilta kuin luonnon rannoilta. Jälkimmäisiin yksirunkoinen vene on helpompi työntää kuin katamaraani. Keularampin leveys riittää sekä suurimman kokoluokan mönkijöille että pienemmille puutarhatraktoreille.
Kuormatilaa on kerrassaan hulppeasti. Itse asiassa huvi- tai hyötyveneilijän näkökulmasta katsottuna sitä on niin runsaasti, että jää pakostakin ihmettelemään miksi hytin senteistä on tarvinnut tinkiä niin tuntuvasti.
Avotilassa on vakiona laitojen kiinnityslenkit, turkkiin upotetut valitaan lisävarustelistalta. Sisälaidoissa on lokeroita ja turkin alla tilava ruuma. Laidoille saa lisävarusteena klaffipenkkejä. Kaiteet, knaapit ja oikeastaan kaikki muutkin rakenteet muutamia peitelevyjä ja irto-osia lukuun ottamatta on kiinnitetty hitsaamalla.
Leveäkeulainen ramppivene herättää aina kysymyksen sen ajettavuudesta. Koeajopäivän keli oli valitettavan tyyni, mutta tässäkin tapauksessa voi sanoa, että huoli ajettavuudesta on suurimmilta osin turha.
Leveän keulan alla oleva V-runko leikkaa ainakin peräaaltoja tavanomaisen sujuvasti, eikä keula ala veneen kallistuessa kantaa edes tiukimmissa kaarroksissa. Joissakin tilanteissa ja raskaasti kuormattuna keula varmasti tössähtää aaltoon, mutta aiempien keularamppiveneiden kokemusten perusteella se johtaa lähinnä roiskeisiin. Tämän voi odottaa olevan tilanne myös MS Boatin kohdalla.
Siirtymät työtehtäviin ja kuljetukset hoituvat MS Boatilla ripeästi. V8-Yamaha nostaa huippunopeuden tyhjänä peräti 43 solmuun. Reippaalla 27–28 solmun marssivauhdilla bensaa kuluu maltilliset 1,6–1,7 litraa meripeninkulmalla. Melutaso ohjaushytissä on työveneeseen asiaan kuuluvan alhainen.
Polttoainetankki on vakiotankki on vain 167 litrainen, mutta lisävarusteena saa sopivamman 300 litraisen. Moottorivalikoimasta löytyy myös parikonevaihtoehtoja, joita voi varustaa käsittelyä helpottavalla joystick-hallintalaiteteknologialla.
CWA 800 WT:n hinnat starttaavat 117 000 eurosta, jolloin mukana tulee Yamahan 225-hevosvoimainen V6:nen. Vakiovarustus pitää sisällään esimerkiksi työvalot ja kahden kilowatin lämmityslaitteen. Muun muassa tehokkaammalla neljän kilowatin lämmityslaitteella, hydraulisella keulaportilla, tutkaplotterilla, keulapotkurilla ja automaattitrimmeillä varustettu koeajopaketti on hinnoiteltu Yamahan uudella 350-hevosvoimaisella V6:lla 144 000 euroon.
Kokoluokka, kyvyt ja käyttötarkoitus huomioiden hintoja voi pitää kilpailukykyisinä, mikä varmasti edesauttaa meillä vielä hieman tuntemattomamman MS Boatin pyrkimyksiä vallata jalansijaa sekä saaristoyrittäjien että -asujien kalustohankinnoista.