Pienellä dieselsisämoottorilla varustettu suippoperäinen perinnefiskari on itse asiassa ihan otollisen kevytkulkuinen lähtökohta sähköveneeksi, joten Nauvon Fiskaria Nauvossa valmistava Fibresin ryhtyi tuumasta toimeen. Ensimmäinen täyssähköinen Nauvon Fiskari on ollut käytössä muutaman kuukauden ja toiminut valmistajan mukaan odotetun hyvin.

Tasan kuusi metriä pitkä Nauvon Fiskari on suhteellisen solakka, vain 1,8 metriä leveä. Painoa avofiskarilla on noin 600 kiloa. Säghköversion moottorina on pod-vetolaitteella varustettu 4 kilowatin (5,5 hv) Aquamot, joka saa käyttövoimansa Lishenin 10 kilowattitunnin litiumakustolta, jota valvoo Dailyn BMS-akkumonitori. 

Huippunopeutta sähköistetty Nauvon Fiskari saavuttaa runkonopeuden mukaiset kuusi solmua, jolla ajoaikaa riittää valmistajan mukaan jopa kahdeksi tunniksi. Täydellä vauhdilla ajettaessa toimintamatkaksi muodostuu siis alun toistakymmentä meripeninkulmaa. Viiden solmun nopeudella ajoajaksi ilmoitetaan 5–6 tuntia ja neljän solmun nopeudella 12 tuntia. Toimintamatkaksi muodostuu parhaimmillaan siis jopa 25–48 meripeninkulmaa.

Täysin valmiin ja katsastusvarustellun täyssähkö-Nauvon Fiskarin hinnaksi ilmoitetaan 25 500 euroa. Nauvon Fiskarin kohdalla sähköversio on täysin tasavertainen vaihtoehto polttomoottorin rinnalla, sillä Yanmarin tai Lombardinin dieselillä varustettuna hinta on sama.

www.fibresin.fi