Nordkappin uusi Gran Coupe 905 näyttää pätevältä moniosaajalta. Siinä on mukavat ja muunneltavat ulko-oleskelutilat päivä- ja retkiveneilytarpeisiin, mutta myös oikein helppokulkuiset kulkukannet. Ohjaushytti on rehdisti ympärikäveltävä eli sivukannet ovat molemmilla laidoilla yhtä leveät.
Keulakannelle saa levitettyä suuren aurinkotason, jossa on kiinteä selkänoja. Taka-avotilaan saa muodostettua niin ikään aurinkotason, minkä lisäksi peräsohvan heittoselkänojan voi kääntää eteen, jolloin sohvalla voi istuskella perää kohti. Pitkälle moottorien sivuille ulottuvat uimatasot yhdistyvät moottorien etupuolella tasaiseksi peräkanneksi.
Peräkuomu kattaa taka-avotilan, mutta jättää sivu- ja peräkannet avoimiksi, joten liikkumiselle on mahdollisimman sujuvat edellytykset. Avotilasta kuljetaan hyttiin leveästä takaseinän liukuovesta. Myös ohjaamosta johtaa sivukannelle leveä liukuovi. Siitä kulkiessa saa kuitenkin varoa, ettei vahingossa tönäise kojelaudasta törröttäviä kaasukahvoja.
Ohjaamon ergonomia on kohtuullisen onnistunut, Etenkin hallintalaitteet ovat hyvin käsillä, mutta jalkatila vähän niukka ja ratti istumalinjasta hiukan vasemmalla. Näkyvyys on oikein hyvä joka suuntaan.
Sisämatkustamo ja oleskelutila muodostuvat ohjaamon takana olevasta pitkittäisestä sohvasta sekä paapuurin puolen täyttävästä kulmasohvasta. Jälkimmäinen on kapeahko, mutta tarjoaa kuitenkin pari mukavaa istumapaikkaa. Kulmasohvan etupäädyssä on heittoselkänoja, jonka avulla sohva etupäätyyn muodostuu ajon ajaksi asiallinen apukuskin paikka.
Illan tullen ohjaushyttiin saa muodostettua sovista kahden hengen poikittaisen parivuoteen. Apukuskin paikan alta paljastuu puolestaan näppärä pikkupentteri, joka koostuu hanasta, pesualtaasta ja ne kattavaan kanteen kiinnitetystä keittimestä.
Vakiona Gran Coupe toimitetaan kahdella manuaalisella kattoluukulla varustettuna, mutta lisävarusteena saa suuren sähkötoimisesti avattavan haitarikattoluukun, mikä sopii kokonaisuuteen hyvin. Kokoon taittuvan kangaskattoluukun valtteja ovat suuri aukeava pinta-ala ja suljettuna ääniä hyvin pehmentävä rakenne.
Haitarikaton tiiviyskin vaikutti hyvältä, ja varsinaisen kattoluukun päälle saa neppareilla kiinnitettävän satamapeitteen. Sen idea on suojata varsinaista kattoluukkua pidempikestoisissa seisontajaksoissa esimerkiksi lintujen jätöksiltä, mutta sen voi hyvin jättää paikalleen myös ajoon, jos kattoluukkua ei ole tarve avata.
Keulakannen alla on melko matalaa mutta muuten tilavaa. V-vuode on kookas ja sen jatkeena on paapuurin puolella minisohva ja styyrpuurissa erillinen toiletti. Seisomakorkeutta vessassa ei ole, mutta isokin ihminen mahtuu koppiin sisään ja wc-istuimelle istumaan suhteellisen sujuvasti. Pytyn sähköhuuhtelu helpottaa toimimista.
Moottorivalikoima alkaa yhdestä 300-hevosvoimaisesta Evinrude E300:sta ja päättyy kahteen 3,4-litraiseen 200-hevosvoimaiseen E200 HO -versioon. Väliin mahtuu kolmisylinterisen K150:n sekä pienempään 2,7-litraisen V6-lohkoon perustuvien C150 HO:n ja C200:n pariasennukset.
Ajossa oli tehokkain paketti, joka ylsi 49,5 solmun huippunopeuteen. Jo sinkku-300:lla huippunopeuden voi odottaa siis nousevan yli 40 solmuun. Kevytkulkuisuus lupailee myös kohtuullista kulutusta, mutta mittauksia ei pikaisen ensikokeilun puitteissa ehditty tehdä.
Aallokkoakaan ei ollut tarjolla kuin nimeksi, mutta koetun perusteella ainekset ovat lupaavat. Ajotuntuma on Nordkappille tunnusomaisen sporttinen, mikä tarkoittaa tarkkaa ohjautumista ja hyvää trimmattavuutta. Syvä v-runko taannee myös mukavat aallokkoajo-ominaisuudet. Ainakin omat ja muun liikenteen peräaallot Gran Coupe otti mukavan sulavasti ja myös hiljaisesti.
Ensituntuman perusteella Gran Coupelle on oitis tarjolla paikka oman luokkansa kärkikahinoissa. Se näyttää poikkeuksellisen sopusuhtaiselta ja tilaratkaisu sopii hyvin etenkin retki- ja yhteysvenekäyttöön. Mutta kun verrokkeina ovat muun muassa Axopar 28 Cabin, Nimbus C9, Askeladden P92, Buster Phantom Cabin ja Jeanneau Merry Fisher 895 Marlin, ei virheisiin tai puutteisiin varaa oikein olekaan.
Gran Coupen pakettihinnat alkavat 300-hevosvoimaisella koneella varustettuna noin 135 000 eurosta, mikä on kilpailijaryhmässä ihan kohtuullisen tiukka hinta. Vakiovarustelu pitää sisällään muun muassa sähkö-wc:n, paineveden wc:n pesualtaaseen ja uimatason suihkuun, turkkipinnoitteen, verhot ja tuulilasin pissapojan.
Tarvittava lisävarustelu yhteysvenekäyttöä ajatellen nostaa hintaa noin 10–15 000 eurolla ja matkavenemäisempi mukavuusvarustelu alkaen noin 30 000 eurolla, mutta niin se tekee pääkilpailijoissakin. Etenkin Axopariin, Nimbukseen ja Busteriin verrattuna Nordkappissa on huomattavasti paremmat valmiudet yhteysajon lisäksi myös retki- ja matkaveneilyyn, sekä tilojen että varustelun puolesta.