Axopar 22 Spyder (2021–) – Irtiotto arjesta
Mahtuuko mukaan?
Erilaisten kalustevaihtoehtojen ansiosta 22 Spyderista on moneksi. Perusmalli toimii esimerkiksi pariskunnan yhteysveneenä, jonka turkilla mökkisaareen kulkee monenlaista kuormaa ja tarvittaessa isompiakin esineitä. Parhaimmillaan 22 Spyder vaikuttaisi silti olevan päiväretkiveneeksi kalustettuna.
Silloin taka-avotilaan kannattaa valita joko U-sohva tai Multistorage-istuinlaatikko. Molemmat tuovat pehmusteilla varustettuina taka-avotilaan jopa kuusikin istumapaikkaa, joiden mukavuus ei tosin ole erityisen hyvä. Matala selkänoja ja kiinnipitomahdollisuuksien puute häiritsevät etenkin ajon aikaista matkustusmukavuutta. Matkustamista paremmin kalusteet sopivat pienemmän porukan veneessä oleskeluun.
U-Sohvan valitessa avotilaan jää enemmän väljyyttä ja avointa turkkipinta-alaa, joskin sen voi täyttää pöydällä ja petaamalla sohva yhtenäiseksi aurinkotasoksi. Multistorage-vaihtoehdossa aurinkotaso on tavallaan valmiina, ja sen alla on valtava tavaratila. Jos seikkailunhaluinen ulkoilumentaliteetti yltää mainoskuvista ja -tunnelmista oikeaan elämään, voi Multistoragen kantta hyödyntää vaikka parin läskipyörän tai sukelluspullojen kuljetustelineiden asennusalustana.
Keulan avotila on vakioasussaan tyhjä, mutta lisävarustelistalta voi ruksata penkit keulapiikkiin ja pulpetin eteen sekä niiden väliin pöydän. Multistorage-vaihtoehdossa keula on pöydälle ainoa paikka.
Axoparin kapeus tulee ilmi pulpettia ohittaessa. Laitojen ja pulpetin väliin jäävä kulkuväylä on kapeahko, vaikka kovinkaan vakavasta pullonkaulasta ei ole kyse. Muutoin kalustamattomassa vakioveneessä liikkuminen on hyvinkin sujuvaa, mutta kulku keula- ja peräkansille sekä asiointi säilytystiloilla tiivistyy sitä mukaan kun kalustusta lisätään.
Säilytystilaa on jo perusversiossa paljon, sillä sekä pulpetin sisällä oleva komero että lattialuukkujen alla olevat ruumat ovat kookkaita tiloja. Pulpetin komeron kalustaminen vessaksi on ihan toimiva ratkaisu, mikä parantaa pitkien päiväretkien mukavuutta ja omavaraisuutta, vaikka Suomen saaristossa päiväretkeillessä venetoiletin tarve ei ole ihan yhtä kova kuin alueilla, joissa maihinnousumahdollisuuksia ja retkikohdefasiliteetteja on vähemmän ja harvemmassa.
Kuvat
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 04.04.2025 Kokeilu AMT 150 R (2025–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 24.04.2025 Uutinen Klassikkomerkki rantautuu Suomeen
- 24.04.2025 Uutinen Suomen Meripelastusseura ja Helly Hansen yhteistyöhön
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 23.04.2025 Uutinen Trossi-jäsenpalvelun kausi alkaa 1.5.2025
- 22.04.2025 Uutinen Marinekauppa avasi uuden venetarvikeliikkeen Vantaalle
- 22.04.2025 Uutinen Valassaarilla savuaa 23.4.2025
- 22.04.2025 Uutinen Fairlinelle löytyi ostaja