Sivustolla 182 vierailijaa

26.11.2019

Miten kulkee?

Yamarinit ovat perinteisesti olleet ajettavuudessa ja suorituskyvyssä vahvoja. Uusi 63 DC jatkaa kavaa.

Ensisijaisesti se on peruskäytökseltään helppo ja turvallinen. Mitään varsinaisia yllätyksiä ei saa aikaan edes yrittämällä. 

Moottoritrimmin käyttöalue on laaja ja vene raegoin trimminappulan komentoihin nöyrästi. Paras trimmikulma löytyy keliin kuin keliin helposti. Trimmitasoja 63 DC ei kaipaa mitenkään erityisen huutavasti, mutta hyvä ne on lisävarustelistalta ruksata.

Keula halkoo napakkaakin vasta-aaltoa varsin mukavasti, joten alatrimmiä voi hyödyntää mukavuuden parantamisessa. Myös myötäisessä mukavin kulku löytyy, kun keulaa trimmaa ylös maltillisesti. Moottoritrimmin ylärekisterin voi säästää urheilulliseen ajofiiliksen tavoitteluun, joka sekin kyllä on löydettävissä. Ylätrimmillä tosin palteet ja peräkulmat paljastuvat tyypilliseen tapaan jossain määrin alttiiksi aaltojen iskuille.

Ohjaustuntuma on hyvä, joskin etenkin ylätrimmillä hydrauliohjauksen potku loppuu kesken, ja ratti käy raskaaksi käännellä. Se on harmi, sillä ohjausliikkeisiin 63 DC reagoi sen verran hyvin, että aallokkoa voi tasoittaa myös aktiivisella ajamisella, eli veneen pitämisellä kölillään ja sopivia ajolinjoja hakemalla.

150-hevosvoimaisella Yamahalla varustettuna kulkupuoli on kunnossa, ja niin tietysti pitääkin, kun kyseessä on moottorivaihtoehdoista tehokkain. Muut vaihtoehdot ovat 115 ja 130 hv, ja niilläkin pärjää, jos suorituskyky ei ole niin tärkeä ominaisuus.

Yamahan F150 on tunnetusti pirteä pakkaus teholuokassaan, ja kun sen yhdistetään Yamarinin liukkaaseen runkoon, on tuloksena yksi hiukan yli kuusimetristen ja 150-hevosvoimaisten daycruiserien nopeimmista paketeista. Käytännössä se tarkoittaa selvästi ja vaivatta yli 40 solmuun nousevaa huippunopeutta. Myös kiihtyvyys tuntuu ripeältä.

Kulutus on kohtuullista kautta koko moottorin käyntinopeusalueen. Liukukynnyksellä ja huippunopeudella bensaa palaa 1,3 litraa, matka-ajoon sopivilla liukunopeuksilla 0,8–1,0 litraa ja uppoumanopeuksilla 0,6–0,9 litraa meripeninkulmalla.

Melutason osalta numerot eivät ole ihan yhtä mairittelevia, muttei toisaalta mitenkään erityisen huonojakaan. Desibelimittarin mukaan 63 DC on kilpailukykyisimmillään huippunopeudella ja sen tuntumassa, matkanopeuksilla parhaat kilpailijat laittavat pöytään 1–2 desibeliä alhaisemmat lukemat. 

Kokonaisuutena arvioituna 63 DC:n äänimaailma on kuitenkin varsin sivistynyt. Moottori ei laula liian kovaa, eikä runko- tai rakenneäänet äidy häiritseviksi.


Kuvat

Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/mpk dB(A) r/min
2,6 0,6 55 650
3,7 0,7 62 1 000
5,8 0,9 66 1 500
6,9 1,2 70 2 000
9,2 1,3 72 2 500
17,2 0,8 78 3 000
22,4 0,8 79 3 500
27,2 0,9 82 4 000
31,9 1,0 84 4 500
36,3 1,1 85 5 000
42,4 1,3 86 5 700 = WOT

> Yamaha 63 DC + Yamaha F150 DETX
> Teräspotkuri Reliance 19"
> Kuorma 2 henkilöä ja 100 l polttoainetta
> Aallokko 20 cm, tuuli 4–6 m/s