Kun Hanse vaihtoi alusta asti kumppaninaan olleen suunnittelutoimisto Judel/Vrolijkin ranskalaiseen Berret-Racoupeau'un, moni odotti seuraavalta veneeltä radikaalin modernia ranskalaista ilmettä. Modernia tulikin, mutta hyvin hillitysti ja Hansen perinteitä kunnioittaen.

Laitapalteet venyivät koko veneen pituisiksi ja niistä nousevat pystyt varalaidat antavat volyymiä sisälle. Pitkään keulapuomiin saa suuren genaakkerin piristämään avotuuliosuuksia. Ikkunat kasvoivat rungossa kokoa ja kannella lukumäärää, joten valoa ja tuuletusta on entistä enemmän. Avotilan matkustamo sai yhä monimuotoisemmin eri divaani-pöytäyhdistelmiksi taiteltavat kalusteet.

Silti kokonaisleveys kasvoi vain vähän ja rungon halutaan edelleen purjehtivan tasaisen tehokkaasti kaikkiin tuulen suuntiin; myötäistä ei korostettu luoviominaisuuksien kustannuksella. Myös riki ja purjevarustus on hansemaisen helppo. Kapeahuippuinen isopurje ja itsejalustuva fokka ovat lähtökohta, jota täydentää coden ja suuren genuan välimuoto, cross-overiksi nimetty purje. Genuakiskot ovat lisävaruste.

Messuilla esitellyssä veneessä miellyttää vihdoin oikeasti toimivaksi mitoitettu ratin, laitavinssien ja vapauttajapatterien sijoittelu. Nyt purjemanööverit voi todella hoitaa pedestaalien takaa poistumatta. Köysiä tosin on vinsseille tulossa niin paljon, että työjärjestyksen kanssa pitää olla tarkkana.

Messuvene oli lisävarusteltu avotilan puoliväliin partaille sijoitetulla vinssiparilla avotuulipurjeita varten. Niiden jaluksia lukuun ottamatta matkustamo on vapaa köysistä.

Sisällä järjestely on varsin perinteinen ja lisämitat on hyödynnetty kaikkien tilojen avartamiseen. Keulakajuutta voi kutsua sviitiksi, sen toiletti on suuri ja kaappitilaa on runsaasti. Oikeastaan ainoa jahtiluokasta erottava asia siellä on erillisen työpöydän puuttuminen. Peräkajuutoissa on niissäkin riittävän väljää pitkään asumiseen sekä vuoteiden (200 x 150 cm) että säilytystilojen puolesta. Seisomakorkeus on kautta veneen reilusti yli 190 cm, myös kahdessa toiletissa, joiden suihkutilat on erotettu sermeillä.

L-pentteri on merenkäynnissä toimiva ja Hansessa sen laitasakaran pituus on valittavissa sisustusversion mukaan. Suuri U-sohvaryhmä on paikallaan aina, mutta pöytä sen edessä voi olla joko kiinteällä tai teleskooppisella jalalla. Jälkimmäinen häviää viinivaraston, mutta voittaa parivuoteen vieraille. Styyrpuurin laidalle saa pitkän sohvan, joka kelpaa meripunkaksi, ja jonka päässä on pieni navigointipöytä. Messuveneessä oli lyhyempi sohva ja yksikkö, joka palvelee sekä karttatasona, viestintäkeskuksena että ylimääräisenä kylmiönä.

Näyttelyyn tuodussa veneessä kannattaa kiinnittää huomiota myös kalusteiden ja verhoilujen viimeistelyyn, yksityiskohtien määrään ja materiaalivalintojen laatuun. Hanse on viime vuosina nostanut niissä kaikissa tasoaan, kun se pyrkii erottumaan muista suurimmista sarjavalmistajista imagoltaan hieman laadukkaammaksi. Rahalle pitää antaa vastinetta, kun 410:n alkaen-hinta on 332 500 € ja toiminnallisesti pätevältä vaikuttavalla Itämeripaketilla silatun messuveneen peräti 547 000 €.

www.hanseyachts.com

www.hansail.fi