Beneteau Oceanis 37.1 purjehti ensimmäistä kertaa julkisesti viime keväänä kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa Cannesisssa, Ranskassa. Siihen nähden purresta on saatu ensimmäinen yksilö Suomeen kiitettävän nopeasti, alle vuodessa. Osasyy, ellei peräti päällimmäinen, voi olla sen koko- ja hintaluokan sopivuus meikäläisiin oloihin.

Lähtöhinta tiloiltaan reilusti perhelomailuun riittävälle Oceanikselle on 234 810 euroa. Vene 25 Båt -näyttelyssä esitelty, tehokkaammilla purjeilla ja kansiheloituksella sekä pohjoisen vesille sopivalla mukavuusvarustuksella paranneltu messuvene oli maksanut 334 661 euroa. 

Marc Lombardin toimiston piirtämä vene näyttää tilankäytön taitoaan heti avotilaan astuessa. Ohjaajan paikat tuplarattien ja ylöskääntyvien peräpenkkien välissä tosin ovat vain juuri riittävät, mutta kaikki jalukset yhteen kokoaville vapauttajille ja niitä käyttäville laitavinsseille ulottuu tyydyttävästi. Heti rattien välistä matkustamoon käydessä sen sijaan väljyys hämmästyttää. Ison keskipöydän kiertää helposti, vaikka penkeillä olisi kolme henkeä puolellaan.

Aivan puhtaaksi köysistä ei avotila jää, sillä nostinvinssit ovat ruffin reunalla kulkuaukon molemmin puolin. Firstline-varustelu on tuonut myös penkkien selkänojien päälle vinssiparin code- ja genaakkeripurjeille.

Vielä selvemmin uudenaikainen tilavuus näkyy sisällä. Keulassa sekä tähän veneeseen valituissa kahdessa peräkajuutassa on kaikissa yli 200 cm pitkät ja vähintään 150 cm leveät vuoteet. Kuuden vakituisen makuupaikan lisäksi vierasvaraksi voi sijata salongin suuren U-sohvan. Täysi seisomakorkeus jatkuu peräkajuutoista keulaan, mukaan lukien toiletin, jonka suihkutilaa ei tosin ole erotettu sermin taakse.

Pentterin sijoitus styyrpuurin laitaa vasten ei ole paras ratkaisu silloin, jos veneellä tehdään usein ympärivuorokautisia avomeriylityksiä. Tyypillisesti illaksi satamaan tai ankkuriin pyrkivässä lomaristeilyssä ratkaisu kuitenkin antaa enemmän tilaa laiteasennuksille ja Oceaniksen tapaan hyvän kulkuyhteyden keulaan saakka, vaikka kokkailu ja ruokailu olisivat käynnissä.

Messuympäristössä jää toki näkemättä Oceaniksen suorituskyky vesillä. Siitä lupauksia antaa veneen huomattava keveys, etenkin suhteessa Firstline-version purjealaan.

Toisaalta osa sisustuksen viimeistelyn valinnoista, kuten salongin sisäkuoren esiin jättäminen verhoilulevyjen lomasta, selittyy juuri pyrkimyksellä painonsäästöön. Perinteisen puutyön ystäviä ratkaisu ei ehkä heti miellytä.

Mutta sitä tosiasiaa on vaikea kiertää, että aika paljon pitää veneen kasvaa, ennen kuin sillä on tilojen puolesta tarjottavaa enemmän kuin tällä keskikoon Oceaniksella.

Vene 25 Båt -messut jatkuvat sunnuntaihin 16.2. saakka. Beneteau Oceanis 37.1. on nähtävillä Ajola Yachtsin osastolla 7h150.

www.ajolayachts.fi

www.beneteau.com